תחקיר: מחירה האמיתי של תיירות המרפא

האם ייתכן שבית החולים שניידר לילדים מעדיף חולים מחו"ל שמשלמים כסף על פני חולים ישראלים? האם עולה על הדעת שבית החולים פוגע בחולים ובתנאי אשפוזם כדי להרוויח יותר? על פי עדויות ומסמכים פנימיים שנחשפים הערב לראשונה, התשובה היא חיובית

טיפול נמרץ שניידר
טיפול נמרץ שניידר | צילום: חדשות 10

(45:56 דקות)

ב-22 במאי השנה הגיעה לפגייה בבית החולים שניידר תינוקת פלסטינית בשם לארה דבח, שנולדה בשבוע ה-26. בפגייה הייתה הנחייה לא לקבל תינוקות מהרשות הפלסטינית, זאת משום שלא פעם מגיעים תינוקות פלסטינים עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, ועלולים להעמיד את החולים בסכנת חיים. עם זאת, בכל זאת קיבלו את לארה, ואכן נדבקו תינוקות אחרים.

 

האם מה שהביא לשינוי ההנחיות זו הסכנה לחייה? אנשי הצוות הרפואי המופתעים קיבלו הסבר אחר. לארה היא קרובה של בכיר ברשות הפלסטינית. אביה של התינוקת טוען שהם כלל לא קרובים לבכיר שכזה. אז למה היה חשוב למנהל בית החולים שהיא תיקלט? קוראים לזה "תיירות מרפא". בבתי החולים מספרים שזה מכניס למערכת הבריאות מאות אלפי שקלים בשנה, שהכסף הזה בא לטובת החולים הישראלים, ושזה לא בא על חשבונם.

 

בית החולים שניידר קולט בכל שנה תיירות מרפא בהיקפים גדולים. חולים, בעיקר ממזרח אירופה ומהרשות הפלסטינית מעדיפים, ובצדק, את הרפואה הישראלית. אלא שרופאים בבית החולים, אחיות ואנשי הצוות הסיעודי כותבים ומתריעים בפני הנהלה כי אין מספיק מיטות ואין די צוותים - ובסופו של יום הטיפול בתיירים הוא על חשבון בריאותנו.

תגובת מרכז שניידר לרפואת ילדים:

"מרכז שניידר לרפואת ילדים נותן את הטיפול הטוב ביותר לילדי ישראל והוא בין מרכזי העל המובילים בעולם בתחום רפואת ילדים. יעידו על כך מאות אלפי ילדים והורים שקולם לא נשמע בכתבה זו.

 

"אנו בשניידר נותנים מענה רפואי לילדים חולים אשר אין להם פתרונות רפואיים אחרים מתחומי הרשות וממדינות אחרות ואנו יכולים לסייע להם במסגרת היותנו מרכז רפואי ייחודי ומוביל. סירוב קבלת חולים מהרשות משמעותו, פעמים רבות, לגזור דינם של ילדים. מדובר במספר ילדים בודדים בכל רגע נתון והטיפול בהם אינו בא בשום אופן על חשבון ילדי ישראל. אנו שואפים לסייע לכל ילד שזקוק לטיפול הייחודי שלנו אך בראש ובראשונה להעניק את רפואת הילדים הטובה ביותר לכלל ילדי ישראל.

 

"מרכז שניידר חרת על דגלו חזון לרפואה שלמה ושווה לכל ילדי ישראל והאזור ללא הבדל דת, גזע או לאום ובכך מהווה גשר אמיתי לשלום ולחיים בדו קיום. אנו רואים בקבלת ילדי הרשות פעילות הומניטרית נעלה ונמשיך בפעילות חשובה זו בצורה מבוקרת ומאוזנת כפי שעשינו עד כה כשבריאות הילדים וטובתם מהווה נר לרגלנו. מרכז שניידר הינו מוסד ללא כוונת רווח וההכנסות מפעילות זו מוקדשות לטובת פיתוח והצטיידות של בית החולים הנמצא בתנופת בנייה והתחדשות.

 

"פעולות הקבלה והטיפול בילדים שאינם תושבי מדינת ישראל, מתבצעות תמיד על פי זמינות תורים ומיטות אשפוז בבית החולים, נהלי משרד הבריאות ובאישור הצוותים הרפואיים המקצועיים. אנו מצרים על כי למרות בקשתנו בחרתם שלא לראיין לכתבה זו רופאים המרגישים תחושת שליחות עליונה בפרויקט חשוב זה".

 

לשאלותיכם:

 

1. לא מוכרת לנו בקשה של גורמים בבה"ח להפסיק פעילות תיירות מרפא וילדי הרשות. הילדים מתקבלים על סמך זמינות המחלקה ותמיד באישור של מנהל מחלקה, אחות אחראית והנהלת בית החולים. עובדי בית החולים רשאים ומוזמנים להביע את דעתם בפני הנהלת בית החולים המתחשבת מאד בפניות. יחד עם זאת, מנהל בית החולים הוא בעל התמונה הרחבה ביותר והחלטותיו מתקבלות לטובת בית החולים על מטופליו ובני משפחותיהם. חשוב לציין בנוסף כי במידה וילד מגיע ואנו נתקלים בבעיית זמינות לא צפויה, יש לנו היכולת לנתב אותו לבתי חולים אחרים. בית החולים מקבל פחות מ- 5% תיירים וזאת לפי טיוטת הנוהל של משרד הבריאות בנושא.

 

2. חזון בית החולים להיות בקדמת רפואת הילדים העולמית ולהוות גשר אמיתי לשלום לילדי ישראל והמזרח התיכון. יעדי הנהלת בית החולים נגזרים מחזון זה. במציאות הכלכלית של מערכת הבריאות, מציאת מקורות הכנסה לקידום תשתיות פיזיות וטכנולוגיות של בית החולים הן תנאי לקיומם של בתי חולים מובילים בישראל כגון מרכז שניידר.

 

3. האמירה על תורים לא.א.ג לא ברורה לנו שכן אין כמעט תיירות מרפא בא.א.ג. בנוסף, התורים לניתוחים קוצרו בצורה משמעותית לאחרונה במסגרת מאמץ שירותי משותף של מרכז שניידר והכללית. מרכז שניידר הוא אמנם בית חולים מבוקש אולם מעולם לא היה בו אשפוז במסדרונות וההשהייה בחדר המיון החדש והמפואר בבית החולים נעשית בתנאים מעולים ולה יתרונות רבים.

 

4. למנהל בית החולים חשיבה רחבה וארוכת טווח לטובת בית החולים על מטופליו. מרכז שניידר לרפואת ילדים הינו מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) ההכנסות של בית החולים ובכללן הכנסות מתיירות מרפא מיועדות לקידום ורכישת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לטיפול בילד החולה, כגון: חדר צנתורים חדש, ציוד אנדוסקופי מותאם לילדים, שיפוץ מחלקות ילדים והרחבת המיון.

 

5. בית החולים שואף לאשפז ילדים אונקולוגים במסגרת המחלקה האונקולוגית אך לא תמיד הדבר מתאפשר מכיוון שקשה לנבא ולדעת מראש כמה ילדים יאושפזו ביום נתון. יחד עם זאת, אשפוז ילד אונקולוגי במחלקת ילדים מתבצע בהתאם לשיקול רפואי מקצועי המתחשב בהגנה על הילדים המטופלים מזיהומים. לעתים אף מדובר ביתרון מבחינת מניעת זיהומים. להורים המתלוננים יש מערכת שיקולים שונה שאינה רפואית מקצועית. זהו פתרון מקובל וידוע בכל העולם וקורה גם כשאין אף "תייר" מאושפז. חשוב לציין כי אנחנו לא דוחים אף ילד ישראלי שצריך טיפול גם אם מדובר בהערכות שונה מבחינת מקומות האשפוז.

 

6. לעתים, במהלך האשפוז, ילד מטופל עובר ממחלקה למחלקה בהתאם לצורך הרפואי. ההחלטה היכן לאשפז ילד חולה הינה החלטה רפואית בלבד. מטופל שהינו תייר או מהרשות מתקבל תמיד באישור מנהל המחלקה והאחות האחראית.

 

7. ישנם ימים בהם קיימים עומסים נקודתיים שלא ניתן לצפות אותם מראש אך בית החולים יודע להיערך לכך מבלי לפגוע באיכות הטיפול הרפואי. המיון החדש בשניידר שופץ והורחב והוקמה בו יחידת השהייה עליה אחראי רופא בכיר, ובה תנאים הדומים לתנאי אשפוז במחלקה וחדרים אישיים. ביחידת ביניים זו, חלק מהילדים מאושפזים וחלקם משוחררים הביתה ונמנע מהם אשפוז, כך שאנו מוצאים בכך יתרון גדול.

 

8. בית החולים ערוך לטיפול בילדים המגיעים במסגרת תיירות מרפא כשם שהוא ערוך לטיפול בשאר הילדים. ישנם 5 אנשי צוות ומתאם חיצוני אשר מיועדים לטיפול בילדים אלה ובני משפחותיהם. זהו יחס יוצא מן הכלל לטובה. בנוסף קיימים אנשי צוות רבים דוברי השפה הערבית ולכן התקשורת בין משפחות המטופלים לצוותים הרפואיים מתקיימת על פי רב ללא קשיים מיוחדים. בית גיל עוז הסמוך לבית החולים משמש כמלונית בלבד עבור הילדים המגיעים מהרשות וממדינות אחרות ובני משפחותיהם. ההורים אינם משלמים על שהות בגיל עוז אלא אם מחליטים על דעת עצמם לשהות שם. התנאים כפי שנבדקו על ידי הנהלת בית החולים הינם נאותים וטובים. נשמח לבדוק את טענותיכם בנושא ולשפרן באם יימצא צורך. אכן התקבלה דרישה של צוות רפואי לקבל הנחיות לטיפול בילדים אלו ובהמשך הוצא דף הנחיות מסודר לצוותים הרפואיים והסיעודיים.

 

9. אשר לוק הינו מתאם מטעם בית החולים במטרה לסייע בעניינים לוגיסטים מול הרשות הפלסטינאית. באשר לטענות על "חטיפות" ילדים, המקרה אצלנו בשניידר הוא הפוך ולצערנו איננו יכולים להענות לשטף הפניות המתקבלות אצלנו.

 

10. לא מוכרת לנו הנחייה כפי שתיארת של הצוות למניעת זיהומים וממילא אנו כמעט ולא מקבלים פגים לטיפול במסגרת ביה"ח. במקרה הנדון מדובר במחווה הומניטרית מדרגה ראשונה לטפל בתינוקת במצב רפואי מורכב וקשה. הפגים לא היו חולים אלא נשאים ולא נזקקו לטיפול תרופתי. הנשאות לא גרמה לתחלואה אצל אף אחד מהם. החיידק לא החמיר את מצבה של התינוקת בשאלתך בשום אופן והיא נפטרה מסיבה אחרת לחלוטין. לא היתה שום משמעות רפואית לנשאותה לחיידק כאשר קיימת משמעות כזו אנו מדווחים למשפחה מיד. בית החולים מדווח למשרד הבריאות בצורה שוטפת על פי נהלי משרד הבריאות ולא חרג מכך במקרה זה.

 

11. שביעות הרצון במרכז שניידר לרפואת ילדים הינה מהגבוהות והמובילות מבין המוסדות רפואיים במדינת ישראל. סקר שביעות רצון מושפע מהרבה מרכיבים ולא ניתן לקשור את תוצאותיו לנושא תיירות מרפא. יחד עם זאת, שביעות רצון לקוחותינו הינה נר לרגלינו ואנו פועלים באופן מתמיד לנסות ולשפרה.

 

12. עבודה בביה"ח מחוץ לשעות העבודה כרוכה בתגמול נוסף לצוות, כנהוג במדינת ישראל, בין אם מדובר בתייר או בישראלי. עבודה זו מתבצעת על פי חוק ועל פי נהלי ותעריפי משרד הבריאות כמקובל בכל בתי החולים.