המקור: מחירי הירקות המופקעים - איך זה עובד באמת?

מיקי רוזנטל יצא למסע בעקבות הסלט הישראלי והמחיר הלא סביר שנדרש הצרכן לשלם עבורו. מיהו האיש האחד והיחיד שקובע מחירים בארץ, מה הם הטריקים של רשתות השיווק ומה קרה למי שאמורים לשמור עלינו?

עגבניות ועגבניות שרי בסופר בשופרסל דיל ברמת גן
עגבניות ועגבניות שרי בסופר בשופרסל דיל ברמת גן | צילום: רוני שיצר

(23:33 דקות)

הכי קל זה לקחת מחיר של מוצר בארץ, להשוות למחיר בחו"ל ולהגיד "יקר". זה אפילו טרנדי עכשיו. האתגר הוא להבין למה. בירקות, מסתבר, זה אתגר כמעט בלתי אפשרי.

 

כולם מסכימים על כך שהמציאות אבסורדית. בארץ שמגדלת ירקות וחקלאות מתקדמת, הירקות יקרים להחריד. אבל יש כל כך הרבה חוליות - החקלאים, השוק הסיטונאי, רשתות השיווק ומעל כולם הפוליטיקאים. אז איך זה שבסוף אנחנו משלמים על העגבנייה והמלפפון הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים?

 

מסתבר שרוב העסקאות שמתבצעות עוד לפני שמגיע נציג מועצת הצמחים לשוק הסיטונאי מסוכמות ללא מחיר. מחירם של חלק מהירקות לא נקבע בעצם באמצעות בדיקת השווקים, אלא מוכתב על ידי החקלאים עצמם. מעבר לכך, רוב הירקות לא מגיעות בכלל לשוק הסיטונאי.

 

רשתות השיווק הגדולות כמו שופרסל ומגה שולטות בכ-60 אחוזים מהמסחר בירקות והן מדלגות על השוק הסיטונאי וסוגרות הסכמים ישירות עם החקלאים. כך יוצא, שעד שהפלפל מגיע אליכם לצלחת מחירו עולה בכ-350% מהמחיר שעולה לחקלאי לגדלו.

 

לכאורה, התחרות העזה בין הרשתות הייתה אמורה להוזיל לצרכנים את הירקות, אבל רק לכאורה. הרשתות הגדולות מצאו קומבינה חוקית שבה הן פטורות מתחרות, על חשבוננו, הצרכנים. הן עושות את זה באמצעות חברות בת, וכך נעשה תיאום של מחירים.

 

הפטור מתחרות נועד לצ'פר את החקלאים, אז למה המדינה לא משנה את החוק כדי שרשתות השיווק יפסיקו ליהנות ממנו? ניסו, אבל לא הצליחו. גם היום, שרת החקלאות לא ממש נראית בעניינים, ויו"ר ועדת הכספים טוען כי התיקון לחוק אינו תקוע אצלו. גם החקלאים עצמם חוששים שביטול הפטור לרשתות יפגע בהם. רק הממונה על ההגבלים העסקיים מודה כי יש לפתור את הבעיה ומגלה כי שיחות מתקיימות בנושא.

 

תגובות לתחקיר:

שופרסל: "מדדי המחירים של משרד החקלאות מבוססים על ניתוח מטעה. מחיר קילו עגבניה ברבעון הראשון עמד על 2.94 שקלים בעוד לפי נתוני משרד החקלאות 6.8 ש"ח לעגבניה. כך המצב גם בירקות אחרים. לטענות המשתמעות ממכתבכם בדבר מרווחי שיווק גבוהים אין אחיזה במציאות. כל המוצרים בשופרסל נמצאו במבדקים עם אחוז שיירי חומרי הדברה הנמוכים ביותר".

 

מגה: "ישנן עלויות נלוות רבות מעבר למחירי הפירות והירקות, ביניהן הוצאות תפעול כהובלה בקירור . לכן, הרווחים בקטגוריית הפירות והירקות אינם גבוהים מהרווחים שלנו בקטגוריות אחרות". ממשרד החקלאות נמסר כי סוגיית הפטור נמצאת בבדיקה יחד עם הממונה על ההגבלים. משרד האוצר סירב למסור תגובה.