"פוליטיקה אחרת": למה קדימה הסתירה את התקציב?

כשנוסדה, קדימה הבטיחה פוליטיקה נקייה מכל מה שזכרנו מהמפלגות הוותיקות. עם זאת, הצצה לתקציב מראה כמה מהר הפכה קדימה לשמנה וחסרת מעצורים. קדימה בתגובה: הנתונים המוצגים מנופחים

שלט בחירות של קדימה
שלט בחירות של קדימה | צילום: רויטרס (ארכיון)

(18:41 דקות)

ציפי לבני הוליכה את קדימה ל-28 מנדטים בכוח האמונה במה שהיא לא: לא סרבנית ומקובעת כמו ביבי, לא מושחתת ומסואבת כמו הליכוד והעבודה. רובנו לא האמנו שיש דבר כזה פוליטיקה אחרת, אבל נדמה היה שלבני לפחות יודעת כמה נמאס לנו ממה שהיה.

 

עם זאת, מסמכים פנימיים של קדימה מגלים כמה מהר הפכה קדימה לשמנה וחסרת חשבון, אפילו ביחס לסטנדרט הנמוך של הפוליטיקה הישראלית. מי שהתחילה בתור מפלגת שלטון עשירה ונטולת חובות, הפכה בהינף בחירות מוניציפאליות למפלגה השקועה בחובות של 30 מיליון שקל. אבל למרות זאת, ממשיכה המפלגה להוציא עשרות אלפי שקלים לבעלי תפקידים - חלקם, אגב, עובדים כקבלני קולות.

 

כמפלגה הגדולה ביותר בכנסת, מקבלת קדימה 20 מיליון שקל ממשלם המסים. לכך נוסף תקציב של עשרות אלפי שקלים מטעם המפלגה. על פי התקנון של קדימה, הסיעה היא זו שצריכה לאשר את התקציב, אולם עד היום התקציב האמיתי לא נחשף גם לא לחברי הכנסת. עד היום, אגב, לא אושר עדיין התקציב לשנת 2011.

 

למה לא נחשף התקציב בפני חברי הסיעה? לאף אחד אין תשובה חד-משמעית, אולם חברי כנסת מפנים את החצים לעבר יו"ר המפלגה, ציפי לבני. ההוצאות השונות בתקציב, יכולות להעיד כי יש משהו בדבריהם, לכאורה. כך למשל, 23 אלף שקל משלמת המפלגה בכל חודש על לשכתה של לבני ברמת גן.

 

בנוסף, מאות אלפי שקלים מוקצים למשכורות של בעלי לתפקידים במפלגה. מנכ"ל המפלגה משתכר כ-58 אלף שקל בחודש, גזבר מכניס 51 אלף שקל לחשבונו בכל חודש, סוקר המפלגה מרוויח 60 אלף בחודש, היועץ המשפטי של המפלגה מרוויח 70 אלף שקלים. בנוסף ישנם הוצאות על 16 כלי רכב צמודים ותשלומים לעוזרים לראש הסיעה, דליה איציק, וגם לח"כים לשעבר, חיים רמון וצחי הנגבי. בנוסף מקבלים מספר מקבלני הקולות במפלגה שכר כבעלי תפקידים במפלגה בעשרות אלפי שקלים.

 

ממפלגת קדימה נמסר בתגובה: מכניסתה של לבני לתפקידה, קיצצה קדימה את היקף מימון פעילותה לצורך הקטנת הגירעון המפלגתי שהיה קיים בקדימה לפני כניסתה של לבני. כידוע, קיצוצים כה קשים במערכת פוליטית, הינם צעד המנוגד לאינטרס פוליטי של נבחר ציבור ולמרות זאת - לבני עשתה זאת ותמשיך בכך. הנתונים שהוצגו ביחס למשכורות במפלגה מנופחים. המפלגה לא מעסיקה קבלני קולות. חלק מהרכזים כלל לא היו תומכי לבני. רבים ממקבלי השכר, מורשים לעסוק בפעילויות נוספות כל עוד אין ניגוד עניינים. לגבי העוזרת של רמון, נמסר שהיא נכללת בתוכנית הקיצוצים של השנה. לגבי העוזר של הנגבי, הוטלו עליו משימות נוספות בעוד ששכרו ותנאי עבודתו קוצצו.

השנה, מועד אישור התקציב נדחה בגין דחיית המועד להגשת הדוחות הכספיים של המפלגות למבקר המדינה