בדיקה: מהם השיקולים הסודיים של ועדות הקבלה ביישובי ישראל

בישראל יש מאות ישובים שמקיימים ועדות קבלה. היום מדובר בחד הוריות, חד מיניים, אנשים מבוגרים - מחר זה יכול להיות כל אחד מאיתנו. תחקיר "המקור" חושף מי מחליט איך מתקבלים ועל סמך מה ולמה אף אחד לא מוכן לגלות מה השיקולים? סלקציה בחסות המדינה

וילה של תוכנית הרווק בקיסריה
וילה של תוכנית הרווק בקיסריה | צילום: גיא קרן

(27:20 דקות)

אם זה היה בידינו, כולנו היינו רוצים לעשות מבדקי קבלה לשכנים שלנו - לשלוח אותם לגרפולוגים, לשאול אותם על מצבם המשפחתי ואיזה ילדים הם היו. יש כאלו שעושים זאת, ואף מכנים את זה בשם המכובס "ועדות קבלה". ועדות אלה עובדות בחשאיות, לא מפרסמות נתונים, לא מפרסמות הנמקות. כך שאתה מתאים, היכנס. אתה לא מתאים, אל תשוב.

 

בתחקיר של שליחי "המקור", שצילמו במצלמות נסתרות את התהליך כולו, פגשנו מתנגדים ותומכים שמביאים פרופיל עומק של מה שהיום הוא בעיקר נחלת הנגב והגליל, אבל בלי נדר יגיע בקרוב גם למגדלי היוקרה בתל אביב.

החטא הזה נולד מצורות ההתיישבות הישנות שפשטו את הרגל, קיבוץ או אגודה חקלאית במושב, שבהן התושבים היו צריכים לאשר חברות של אנשים חדשים. אחר כך, מהנסיון לחסום ערבים מלהיכנס לישובים יהודים, שבית המשפט העליון כבר פסק נגדו בפרשת קעדאן, אבל הוא מצליח עד היום. מה שהיה פעם מבחן אידיאולוגי ואחר כך אפליה בחסות המדינה, מופרט עכשיו הכדי שהשכנים שלי לא יהיו זקנים מדי, או כדי לוודא שהם אוהבים  מספיק את הילדים שלהם.

 

תגובות

 

מינהל ומשרד השיכון: "במרץ שנה שעברה התקבלה ביוזמת השר אטיאס החלטה שמקשה על ועדות הקבלה לדחות מועמדים. בשנת 2010, לדוגמא, נדונו עד כה 27 ערעורים על החלטות של ועדות קבלה לדחות אנשים. 85% מהערעורים התקבלו".

 

תגובת הסוכנות: נציג הסוכנות יושב בועדות הקליטה האזוריות כגורם מאזן ומבקר, ותפקידו לוודא שההחלטות מתקבלות מסיבות ראויות.

כך נראים מסמכי הוועדות

בית המשפט הורה לפרסם את החלטות ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים ללא שמות המועמדים - בעקבות עתירת התנועה לחופש המידע. הנה כמה דוגמאות:

 

"חוסר בשלות" 

"אין כוונה למעורבות בחיי קהילה"

"עיגול פינות"

"בעייתיות ביחסי אנוש"

"אין הכרה לעומק של דרישות החיים בקהילה"

"אי התאמה"

"מסורתיים בלבד" (ולא דתיים)

 

אם גם אתם ניסיתם להתקבל ליישוב כלשהו ונתקלתם בקשיים, ספרו לנו על כך בכתובת: hamakor@nana10.co.il