ישראל 2011: כך נראים ההבדלים בין החינוך הפרטי לחינוך הציבורי

מיקי רוזנטל ביקר בבית ספר פרטי בו לומדים 80 תלמידים אשר משלמים 35 אלף שקלים עבור שנת לימודים. לאחר מכן הוא פנה לבית ספר ציבורי ובו 1,100 תלמידים הלומדים כמעט בחינם. לא רק לתלמידים בבית הספר הפרטיים תנאים טובים יותר אלא גם למורים: מחשב פרטי לכל אחד ושכר גבוה ביותר מ-50%. מה זה אומר על מערכת החינוך בישראל?

תלמידים מתוך המקור 13.04.11
תלמידים מתוך המקור 13.04.11 | צילום: ערוץ10_המקור

(52 דקות)

בישראל פועלים עשרות בתי ספר פרטיים. אחד כזה הוא בית הספר "חברותא" ששוכן באזור השרון וטובל בירוק. המבנים בו הם צמודי קרקע ומכילים יחדיו 80 תלמידים בלבד, שנבחרו בקפידה המחולקים לכיתות המכילות 15 תלמידים. הם מגיעים בהסעות ולומדים מדי יום במשך שמונה שעות. שכר הלימוד אם שאלתם: 35 אלף שקלים בשנה.

 

מולו ביקרו במקור בקריית החינוך, אורט סינגאלובסקי בדרום תל אביב. זהו בית ספר ותיק שנמצא במבנה ישן ובו רוב התלמידים הם תושבי האזור משכונות המצוקה. התלמידים שם באים ברגל ומספרם בכל כיתה יותר מכפול מזה שב"חברותא". הם לומדים במשך שש שעות מדי יום, כמעט בחינם.

  

חן אליהו, מכיתה י"ב 1 בסיגאלובסקי מודעת להבדלים. "אם יש לי כסף אז אני יכולה לקנות תרופה שתציל את החיים שלי, אבל אם אין להורים של מספיק כסף אז אני לא אחיה? אותו הדבר בחינוך - זה חוסר שיוויון", היא מסבירה.

גור להט שמנסה להימלט ממערכת החינוך הציבורית הגיע ליום מיונים ב"חברותא". "במערכת החינוך שהייתה בה עד עכשיו הבינוניים מצליחים להיסתדר בכיתה, החלשים מפריעים כי הם לא מבינים את החומר והחזקים מפריעים כי הם כבר מזמן הבינו", הוא אמר. לדבריו, מערכת החינוך מאד אטומה ואין כלל יחס אישי. אל המקומות הבודדים הוא יתחרה עם 36 ילדים נוספים.

 

ד"ר ארז מנהיימר, מנכ"ל "חברותא" מצדיק אותו. "במערכות ענק מנסים לכוון למכנה המשותף הרחב ביותר ומה שקורה זה שהוא הופך להיות גם הנמוך ביותר", הוא מסביר.

 

בעוד שב"חברותא" ביקשו להילחם במערכת החינוך מבחוץ, בסינגאלובסקי עושים זאת מבפנים. "אני יודע שהילדים האלה באמת זקוקים לאנשי חינוך טובים שייקחו אותם למקום הכי טוב אליו הם יכולים להגיע", אמר אייל שאול, מנהל קריית החינוך.

לא רק עבור התלמידים מדובר בחוויה שונה לגמרי. ב"חברותא" לכל מורה יש את שולחן העבודה שלו והמחשב הנייד הפרטי. בסינאלובסקי לעומת זאת יש שבע או שמונה עמדות עבור כל המורים יחדיו. "יש לך פינה שלך וזה חשוב", מסבירה ד"ר לולי שטרן, המנהלת האקדמית של "חברותא". היא מודה בנוסף כי המורים בבית הספר שלה מרוויחים ב-50% יותר מאשר בבית הספר הציבורי.

 

ב"חברותא" מטילים את האשמה להזדקקות בבתי ספר פרטיים על משרד החינוך. "הוא הגורם מספר 1 לכישלון מערכת החינוך", טען רענן אביטל, ממייסדי בית הספר. לדבריו, משרד החינוך הפך למפלצת בירוקרטית מקובעת ומיושנת שמתנגדת לכל שינוי. "ליבי יוצא אל המנהלים שאין ביכולתם לנהל את החינוך כפי שאנחנו יכולים", הוא הוסיף.