השר, הפסטיבל והסקנדל: למה העביר משרד התיירות סכומי עתק לפסטיבל סטודנטים באילת?

חברת הפקת אירועים, בה עבדה ידידתו האינטימית של שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, קיבלה מימון יוצא דופן של משרד התיירות בגובה מיליון שקלים. המימון התקבל עבור הפקת פסטיבל סטודנטים באילת. השר, מצדו, לא דאג להבהיר לצמרת משרדו כי הוא נמצא בניגוד עניינים, לכאורה, בעניין. משרד התיירות בתגובה: מרוצים מהפסטיבל ונמשיך לתמוך בו

סטס מיסז'ניקוב
סטס מיסז'ניקוב | צילום: רפי קוץ

(22:06 דקות)

21 ביולי 2010, שישה שבועות לפני תחילתו של פסטיבל סטודנטים באילת, מתכנסים במשרד התיירות לדון בתמיכה במימון האירוע. בכירי המשרד נעים באי-נוחות עם הנושא. חלק מבחינה משפטית, חלק ממידע חסר וחלק ממחסור בזמן לשיווק האירוע. בשורה התחתונה, התהייה המרכזית היא כיצד מתכוונים במשרד להקצות מיליון שקל לפסטיבל שמעולם לא קיבל את תמיכת המשרד קודם לכן.

 

ולא לחינם הם מעלים את התהייה. לפי כללי המשרד, פסטיבל יקבל תמיכה בתנאים הבאים: הבקשה תוגש לפחות חצי שנה לפני האירוע, ישתתפו בו לפחות 20,000 איש (המארגנים טענו ל-6,000 משתתפים), תינתן עדיפות לאירועים המכוונים לקהל מחו"ל וכאלה שהפכו ל"מותג", המשרד ישתתף רק בהוצאות השיווק לאירוע (בפועל: התקציב מימן את רוב הוצאות האירוע).

 

בחברה שהפיקה את הפסטיבל "פ.ל.ס", החברה הכלכלית של המכללה למנהל, הבטיחו שיתוף פעולה עם פרויקט "תגלית" וארגון הסטודנטים היהודים בעולם, התאחדות הסטודנטים האירופית - אולם בכל האירגונים הכחישו שיתוף פעולה רשמי.

 

האירועים נראים קצת פחות תמוהים כשמסתכלים על הנוכחים בדיון. בדיון בנושא הפסטיבל, השתתפה נציגה מטעם "פ.ל.ס", יולי רוט. אבל פרט לתפקידה בחברה הכלכלית של המכללה למנהל, לרוט גם יחסים אינטימיים עם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. חצי שנה אחרי האירוע, הוא אף מכנס דיון מיוחד, קובע שהפסטיבל היה מוצלח ויש להפוך אותו לאירוע רב-שנתי ממדרגה ראשונה.

 

תוך שישה ימים מוגשת ההצעה לוועדת המכרזים להליך מזורז. כדי להבטיח, לכאורה, את זכייתה של "פ.ל.ס" במכרז, נקבע כי מפיק האירוע תהיה התאחדות הסדונטים הארצית שתהיה ספק יחיד. לפי המכרז, "פ.ל.ס" היא ה"זרועה הביצועית של ההתאחדות". אבל יו"ר ההתאחדות טוען כי הצטרפו אחרי ש"פ.ל.ס" כבר היו אצל השר.

 

בניגוד לנתונים לפיהם הפסטיבל עלה לחברה כחצי מיליון שקל, בחברה טוענים כי שילמו 3.5 מיליון שקל על האירוע והצליחו לכסות כמעט את כל הוצאותיהם. ורוט? לא היה קשר בין יחסיה עם השר לתפקידה כאחת ממפיקות האירוע. עם זאת, רוט המשיכה להפיק אירועים מול משרד התיירות - עד ששמעה על תחקיר "המקור".

 

מלשכת שר התיירות נמסר בתגובה: פסטיבל הסטודנטים הבין-לאומי באילת זכה לתמיכה גורפת של כלל הגורמים המקצועיים במשרד. המשרד מרוצה מתוצאות הפסטיבל, הראשון מסוגו, וימשיך לתמוך בו. הניסיון להסיט את הדיון למישור האישי אינו אלא רכילות זולה וצהובה, שאינה ראויה לעיתונאים המכבדים את עצמם.

 

מחברת "פלס" נמסר בתגובה: מעורבותו הכספית של משרד התיירות באירוע בינלאומי זה היתה באמצעות תמיכה כספית בהתאחדות הסטונדטים בלבד. פ.ל.ס לא קיבלה באופן ישיר כל תמיכה ממשרד התיירות וכל התקשרותה הייתה עם התאחדות הסטודנטים.