למה ממשלת קולומביה ממשיכה לחפש את יאיר קליין?

עשרה ישראלים עבדו איתו בקולומביה באימון, ושלושה אחרים נשפטו יחד איתו, אולם רק הוא עדיין על הכוונת. בימים שבהם משרד המשפטים הישראלי דן בבבקשת קולומביה להסגרתו, מערכת "המקור" חזרה לכל המעורבים בפרשה ולקליין עצמו, בניסיון להבין למה

יאיר קליין
יאיר קליין | צילום: חדשות 10

(18:58 דקות)

יותר מ-20 שנה חלפו מאז אימן יאיר קליין את האנשים, שלטענת ממשלת קולומביה, היו רוצחים שכירים של קרטל הסמים של מדיין. המרדף שלה אחריו נמשך במלוא עוצמתו. בימים אלה, דן משרד המשפטים בבקשה הקולומביאנית להסגרתו, ובבוגוטה מצפה לו גזר דין של 11 שנות מאסר.

 

השאלה היא למה קולומביה דווקא מתעקשת על יאיר קליין. כעשרה ישראלים היו מעורבים באימון בקולומביה, שלושה מהם - יצחק שושני, אברהם צדקה וטדי מלניק - נשפטו והורשעו יחד עם קליין ב-2001, אבל מתוך השלושה, שושני כבר קיבל מהקולומביאנים כתב זיכוי מוחלט, והשניים האחרים נסעו לחו"ל ושבו ללא הפרעה.

 

בית המשפט בקולומביה אומר כי הקורסים שהדריכו בהם שכירי החרב הישראלים בפוארטו בויאקה היו בחסות ראשי קרטל הסמים של מדיין, ששלחו אנשים מהזרועות הצבאיות כדי שיתאמנו. הטיעון בפסק הדין, הוא שהכול היה מסווה לאנשי קרטל הסמים, ושלכולם זה היה ידוע, וזה היה אמור להיות ידוע גם לקליין, אך הוא טוען שלא ידע מזה דבר.

 

ב-1987 נסע קליין לקולומביה בהזמנת חברה ישראלית. כשהפרויקט בוטל, נוצר לו קשר עם לקוח אחר - ארגון מגדלי הבקר. וכאן נכנסת שאלת המפתח: האם, כפי שהיה כתוב בפסק הדין, הארגון לא היה אלא מסווה לאנשי הקרטל, וקליין ידע זאת? הוא ואנשיו טוענים בתוקף שלא.

דיבר יותר מדי או קונספירציה אמריקנית?

לאחר מעשה, הואשמו בוגרי הקורס של קליין בחיסול של מועמד לנשיאות, בחטיפות, רציחות ואפילוהפלת מטוס. הוא ושותפיו מעידים שלא היה באימון הבסיסי שהעבירו דבר שהכשיר את בוגרי הקורס למעללים שכאלה.

 

אז בכל זאת למה מתנכלים רק לקליין? שותפיו לאימונים נותנים לכך הסבר פשוט - קליין הזמין חברה אמריקנים לצלם את האימונים, עשה לעצמו פרסום, ובכך נתן הזמנות לחפש אותו. לקליין, לעומת זאת, יש הסבר יותר מסובך - בראיונות קודמים אמר כי מי שרודף אותו הוא שירות הביון האמריקני, המבקשלחפות על כך שביקשו ממנו לארגן הפיכה בפנמה.

 

אבל עם כל הכבוד לקוספירציה, נראה שהסיפור הרבה יותר פשוט. הרבה אנשים בחשו ובוחשים בקלחת הקולומביאנית המסובכת, הרבה אינטרסים, והרבה כסף שעבר בין ידיים, שמי יודע אם הן נקיות. וקליין, שפעל בלי אישור, ודיבר בלי הכרה, הפך למטרה קלה לכולם.