בלעדי: הקלטות מפרשת האונס בעין גדי חושפות את ההתנהלות הבעייתית של הפרקליטות

לראשונה נחשפות ההקלטות המקוריות מבית המשפט שהביאו לביטול כתב אישום ולמבוכה גדולה לפרקליטות בפרשת האונס בעין גדי. מדוע לא דיווחה הפרקליטות לסנגורים ולבית משפט כי העדה אינה זוכרת דבר מהאירוע? איך קרה שאחרי התרסקות עדות המתלוננת, הוגש נגד הקיבוצניקים כתב אישום על אונס? מה התרחש מאחורי מה שהפרקליטות מכנה "תקלה"?

נאשמים אשר זוכו בפרשיית אונס מתוך התכונית "המקור" 23.02.11
נאשמים אשר זוכו בפרשיית אונס מתוך התכונית "המקור" 23.02.11 | צילום: חדשות 10

(17:08 דקות)

הידיעות על מעצר שלושה צעירים מתושבי קיבוץ עין גדי ב-2008 בחשד לאונס שתי תיירות מדנמרק הסעירו את המדינה. הכותרות זעקו על אונס ונדמה היה כי השלושה גזרו את דינם כשתיעדו את הרגעים שקדמו לכאורה למעשה. עם זאת, כשהפרשה הגיעה לבית המשפט, התברר משהו אחר לחלוטין. לראשונה מתפרסמות הקלטות מעדות אחת המתלוננות בבית המשפט שהתקיימה בדלתיים סגורות - הקלטות שמראות את ההתנהלות הבעייתית של הפרקליטות בפרשה.

 

תחילת הפרשה ב-2008, כך על פי כתב האישום, כשהשלושה לקחו את התיירות מהבר המקומי בקיבוץ לבית של אחד מהם. בשלב מסוים בעל הבית נשאר עם אחת מהן כששני הצעירים יצאו עם השנייה ברכבם. הצעירים צילמו עצמם ברכב כשהם שתויים והצעירה מוטלת מאחור ישנה. בשלב מסוים, טען כתב האישום, הוציאו שני הקיבוצניקים את הדנית מהאוטו לדשא ואנסו אותה אחד אחרי השני באכזריות. השלושה נעצרו והפרקליטות ביקשה מעצר עד תום ההליכים.

 

המתלוננת העידה בפני השופט, עדות שאמורה להיות המכרעת בתיק, שלושה ימים לאחר מתן העדות במשטרה. עם זאת, כשהתובעת, אלכס דרנבוים, מבקשת מהנאנסת שתספר מה סיפרה במשטרה ולא מה קרה, כאן נטרפו הקלפים. כשהתובעת אומרת לה: "ואת מספרת שהוא אנס אותך, למה הוא אנס אותך?", שואלת המתלוננת בתגובה: "זה עדיין מה שסיפרתי למשטרה?".

"חשבתי שגם אם לא יהיו מספיק ראיות, זה לא זוג תמימים"

מאותו הרגע מתפתח דיון בו הסנגור של בן אבר, עורך הדין אהרון שליין, מתנגד והשופט מורה למתלוננת לספר מה קרה ולא מה שהיא העידה במשטרה. המתלוננת טענה שכשהעידה במשטרה זכרה את פרטי המקרה אולם לאחר שנערך לה עימות עם הנאשמים, נוצר לה "בלאק-אאוט". הסנגור שליין מבקש לדעת האם הפרקליטות ידעה מכך. התובעת עונה לסנגור שידעה על דבר דומה והעבירה את זה הלאה והיא לא יודעת מדוע זה לא הועבר לסנגורים. ללא ספק התובעת לא ניסתה להטעות את בית המשפט, אולם עולה השאלה איך מעלים עדה שכזאת לדוכן העדים.

 

לא כל שכן, גם אחרי התרסקות העדות, נותרים החשודים במעצר ובפרקליטות הגישו נגדם כתב אישום בגין אונס בנסיבות חמורות. בתגובה למקרה אמרה יסכה לייבוביץ, פרקליטת מחוז דרום בעת הטיפול בתיק עין גדי: "תשמע, הייתה תקלה קטנה, שום אסון לא קרה ... אני חשבתי שגם אם לא יהיו מספיק ראיות, זה לא איזו חבורה, איזה זוג תמימים שלא עשו שום דבר". לבסוף נסגר התיק מחוסר אשמה והסנגורים בתיק החליטו לפעול בצעד חריג ולהגיש קובלנה משפטית בלשכת עורכי הדין נגד תובעת מכהנת.

 

יש לציין כי נגד הקיבוצניק השלישי, שנותר עם התיירת השנייה בבית, עדיין ננקטים הליכים משפטיים כחלק ממשפט אונס שמתקיים נגדו. מהפרקליטות נמסר כי "הפרקליטה לא ניסתה להסתיר את בעיית הזיכרון של העדה וגם בית המשפט היה מודע לכך". עוד נמסר כי מדובר בטעות בתום לב ונרשמה הערה מקצועית בתיקה של הפרקליטה.