בשאר אל-מסרי: פרטנר לשלום או גואל האדמות הפלסטיני?

מיהו הפלסטיני שעומד במרכז הסערה על קניית בתים יהודיים במזרח ירושלים ומקים את העיר הפלסטינית המודרנית הראשונה? הכירו את בשאר אל-מסרי, איש עסקים שעשה את הונו בארה"ב ומעוניין לעשות לפלסטינים רק טוב, אם זה ישתלם גם לו כמובן

ראיון עם בשאר אל מסרי מתוך תכונית "המקור" 02.02.11
ראיון עם בשאר אל מסרי מתוך תכונית "המקור" 02.02.11 | צילום: חדשות 10

(16:46 דקות)

איש העסקים בשאר אל-מסרי היה אלמוני בישראל עד החודש האחרון. הוא עלה לכותרות בעקבות הניסיון שלו לקנות חברה ישראלית בעלת אדמות במזרח ירושלים ודרישתו מחברות ישראליות עמן הוא עובד להצהיר שאינן רוכשות מוצרים ושירותים בהתנחלויות. האם האיש שנולד בשכם ועשה את הונו בארצות הברית הוא הפלסטיני החדש שישראל ייחלה לו כדי לקדם את השלום או שמדובר באדם שמקדיש את הונו לקניית אדמות מישראל לגאולה פלסטינית?  

 

אל-מסרי, בן 50 שחזר בשנות ה-90 לרמאללה, הוא אחד מאנשי העסקים הבולטים בגדה המערבית. הוא מקים בימים אלו את העיר הפלסטינית המודרנית הראשונה רוואבי. מדובר בעיר שצפויה להכיל כ-5,000 יחידות דיור וכ-40,000 תושבים. היא ממוקמת בין שכם לרמאללה. הוא ממקימי עיתון "אל-איאם", מתעסק בעסקי נדל"ן ופיננסים בשטחים ובמדינות ערב והבית בו הוא גר הוא מושא לקנאה שכולל בריכת שחייה וחדר כושר.

 

לשאלה מה הניע אותו לחזור לגדה השיב שזהו הבית. לדבריו, הוא ראה את חייהם של חבריו עמם גדל והרגיש שזה חשוב לחזור ולשתף עת עמו במה שלמד, לטובתו ולטובתם. הוא לא מתחמק גם משאלות על פוליטיקה. הוא סבור שרוב הפלסטינים מקבלים את החלטת ההנהגה הפלסטינית להכיר בישראל.

 

לשאלה האם הפלסטינים יסכימו להחזרת אלף פליטים בשנה, למספר מוגבל של שנים, השיב: "גם אם תעניק להם את זכות השיבה, האם הם יחזרו לחיות בתור מיעוט בישראל? אני בספק שהם יעשו זאת, אני לא יכול להסכים או לא להסכים למספרים אבל מספר רציני וסמלי יהיה מספק".

"לא קונה אדמות בתל-אביב אלא במזרח ירושלים"

אל-מסרי עומד בימים אלו במרכז סערה הקשורה למזרח ירושלים. שכונת נוף ציון נבנתה בתוך השכונה ג'אבל מוכאבר בדרום מזרח העיר. כמה מן הבתים בשכונה כבר הוקמו ונמכרו ליהודים. כשהחברה המקימה נקלעה לקשיים, אל-מסרי הגיש הצעה להעביר אליה כספים ובתמורה להפוך לבעל השליטה בחברה. המשמעות הייתה שמלבד העסקה, תועבר השכונה מידיים ישראליות לידיים פלסטיניות.

 

אל-מסרי טוען שהוא לא קונה אדמות בתל אביב אלא במזרח ירושלים, שרובה המכריע הוא ערבים ופלסטיניים ולכן הוא לא מבין את החשש הישראלי. היוזמה לא התקבלה לבסוף אבל אל-מסרי טוען שהוא עוד לא ויתר על העסקה. הוא אומר גם שפרסום העסקה בכלי התקשורת סייע לו וכעת יש לו לפחות 20 נכסים שמוצעים למכירה במזרח ירושלים - שמונה מהם בבעלות יהודית.