"מאוחדת" כמשל: סיפור עלייתו והישרדותו של מנכ"ל קופת החולים

מבקר המדינה פרסם דוח חמור נגד קופת חולים "מאוחדת". אבל מנכ"ל הקופה נאחז בקרנות המזבח ומסרב לעזוב. קופות החולים עושות ככל העולה על רוחן ובפועל אין מי שיפקח עליהן

קופת חולים מאוחדת
קופת חולים מאוחדת | צילום: ג'רי וינוקור

(18:00 דקות)

לפני חודש וחצי פרסם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, דוח חמור על קופת חולים "מאוחדת". במשך עשרות עמודים גולל המבקר כיצד במשך שנים נעשה שימוש בכספי המבוטחים למימון כנסים, חדרי מלון, חופשות ואירועים פרטיים. אחד האנשים המרכזיים בדוח היה מנכ"ל הקופה בשלוש השנים האחרונות, שמואל מועלם.

 

הדיון הראשון בנושא נקבע רק שבועיים לאחר הגשת הדוח. בדיון, הסיט מועלם את הדיון לעברו של המבקר וטען כי את הריקבון שמציג לינדנשטאוס הוא ירש מקודמו בתפקיד. בסיום הדיון החליט הדירקטוריון להשאיר את מועלם בתפקידו, למרות שהמבקר טען כי קיבל טובות הנאה, צ'יפר בכירים בקופה ופדה ימי חופש בשווי מאות אלפי שקלים, למרות שלא נמחקו. בנוסף מועלם קיבל "דמי ייצוג" על השתתפות באירועים של עובדי הקופה עליהם קיבל 66 אלף שקל רק בשנה אחת ולא ברור אם בכלל השתתף בהם.

 

אבל מסתבר שגם את מקומו בראש קופת החולים קיבל מועלם בדרכים לא הגונות, בלשון המעטה. ב-2006 הסתיים עידן והמנכ"ל עוזי סלנט פרש אחרי 30 שנה בתפקיד. מועלם הפעיל לחץ על הדירקטוריון כדי למנותו והוא אכן מצליח לקבל את המלצתם, אך משרד הבריאות התנגד. כדי לעקוף את ההתנגדות הוא נעזר ביורם קרשי, אחיה של שולה זקן, אז ראש לשכתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט.

 

מועלם שילם לקרשי 330 אלף שקל - גם הם מכספי המבוטחים. בתמורה פועלים האחים לשכנע את שר הבריאות דאז, שלמה בן-יזרי, לחתום על מכתב מינוי של מועלם. אחרי שהבטיח את מקומו, גם דוח המבקר לא יזיז אותו משם. חברי הדירקטוריון לא רק שלא מפטרים אותו אלא גם ממנים אותו לראש צוות לתיקון הליקויים. במשרד הבריאות זועמים, אבל מועלם טוען כי מנכ"ל המשרד מתנכל לו.

 

השבוע, חודש וחצי אחרי הגשת הדוח, יתכנס הדירקטוריון שוב כדי לדון במסקנות המבקר. ובינתיים, עולם כמנהגו נוהג, והמנכ"ל מועלם שכר שירותיו של עורך הדין אלי זוהר כדי שייצג את הקופה מול משרד הבריאות. השכר? מכספי המבוטחים, כמובן.

 

מקופת חולים "מאוחדת" נמסר בתגובה: המבקר המליץ להסיק מסקנות אישיות נגד שלושה בכירים ובפועל הוסקו נגד ארבעה. שמואל מועלם מכהן כמנכ"ל קצת יותר משלוש שנים. לפניו עמד בראש הקופה עו"ד עוזי סלנט במשך כ-30 שנה. רוב הכשלים המועלים בדו"ח התרחשו בתקופת המנכ"ל הקודם.