הממונה על השכר באוצר: "יכולנו לסיים שביתת הפרקליטים לפני 3 שבועות"

באוצר טוענים כי פרקליט מתחיל מרוויח 9,400 שקלים בחודש, בעוד עורכי הדין טוענים כי לאחר שעות נוספות הסכום מגיע ל-7,400 בלבד. על שחרור האסירים אומרים הפרקליטים: "לא רוצים שהם יזוכו אבל זה עושה הרבה רעש". ושר המשפטים - הוא בכלל בחו"ל. מיקי רוזנטל עושה סדר בשביתה שהורסת את מערכת המשפט בישראל

אילן לוין מתוך "המקור" 29.12.10
אילן לוין מתוך "המקור" 29.12.10 | צילום: חדשות 10

(18:39 דקות)

43 ימים היה נראה שלכולם יש זמן. לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר המשפטים. "כולם ברחו", אומר אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, מי שלכאורה נחשב לאיש הרע. "ראש הממשלה נזכר רק לפני 3 ימים שיש בעיה", הוא מסביר.

 

"השביתה הזו מיותרת יכולנו לסיים אותה כבר לפני שלושה שבועות", מציין לוין. על הטענה כי הוא כלל לא מדבר עם הפרקליטים הוא עונה שבין הצדדים כבר התנהלו שיחות ארוכות. "כמה אתה יכול לדבר", מסביר הממונה על השכר.

 

קובי מוסקוביץ', פרקליט בתחילת דרכו, מרוויח 5,500 שקלים בחודש. לדבריו, אם יעבוד עוד 30 שעות בחודש, בימי שישי, יצליח לגייס עוד 2,000 שקל. המדינה לא מוכנה להכיר לו בהוצאות רכב וטלפון. "על מנת שהתיקים האלה יגיעו בביטחון לבית המשפט", מסביר מוסקוביץ'.

הפרקליטים דורשים תוספת של 24% לשכרם. זו לא העלאה אלא מהפכה. באוצר אמרו להם לשכוח מזה. וטוענים ששכר ממוצע של פרקליטים מתחילים הוא כ-9,400 שקל. אולם סכום זה מכיל בתוכו שעות נוספות, מענקים ועוד תוספות. למען ההגינות צריך להגיד שרוב הפרקליטים מרוויחים יותר.

 

האפקט המשמעותי ביותר של השביתה הוא שחרורם של עבריינים ממעצר. ישנם קריטריונים לפיהם ועד הפרקליטים מתיר לאנשיו להשתתף במשפטים. בתיקו של יגאל עמיר שרצח את ראש הממשלה, יצחק רבין, ישתתפו הפרקליטים, אך בתיקים של רוצחים או אנסים "רגילים" יוכלו  אלולהשתחרר כיוון שלא יהיה מי שייצג את הקרבנות. "מצד אחד לא רוצים שאף עבריין יזוכה אבל מצד שני זה עושה כותרות", מסבירים עורכי הדין את השיטה

 

מדיניות האיפה ואיפה של הפרקליטים הרתיחה את שר המשפטים יעקב נאמן. לדבריו, השביתה הורסת את רשויות המשפט בארץ. אולם מעבר לדיבורים לא ניתן לראות את טביעת ידו של נאמן על מהלכים שיביאו לסיום הסכסוך. הוא אף שוהה בימים אלוף בשיאו של המשבר מחוץ לישראל.