עדויות מהאש: כך הפכה שריפת הקוצים בפאתי עוספייה ל"אסון הכרמל"

האם המעבר מנרגילה לשריפה הגדולה בתולדות המדינה הייתה בלתי נמנעת? האם המחסום בכביש 4 שנתן לאוטובוס צוערי שב"ס להיכנס לתוך כביש המוות, עשה החלטה סבירה? האנשים הראשונים שהגיעו לאזור השריפה, משחזרים את השעות הראשונות דקה אחרי דקה

שרפה בכרמל, האסון בכרמל, מתוך המקור - 08.12.10
שרפה בכרמל, האסון בכרמל, מתוך המקור 08.12.10 | צילום: חדשות 10

(25:19 דקות)

כבר בשעה 11:00 נתקלים תושבי עוספייה בשריפה שעתידה להפוך עם הזמן ל"אסון הכרמל". היא התחילה כשריפת קוצים שנדלקה, לפי חשדות המשטרה, מגחל נרגילה שנזרק מבלי שכובה. ב-11:09 מגיע הדיווח הראשון על שריפת קוצים בפאתי עוספייה למוקד 102 של מכבי האש שמזעיק צוותים מתחנת פארק הכרמל, סמוך לאוניברסיטת חיפה.

 

למקום נשלחות שתי כבאיות ובהן שלושה כבאים, בהתם לנהלים בנושא שריפת קוצים. כשהם מגיעים לשם כעבור רבע שעה הם כבר מבינים שבין הדיווח למציאות כבר אין כל קשר. עד מהרה נגמרים להם המים והם מזעיקים את המיכלית מהתחנה שמגיעה רק ב-11:30. אז גם יוצאת הקריאה לגיוס כללי במרחב חיפה - 26 כבאים בסך הכל, בהם שישה כבר בשטח.

 

במקביל יוצאת קריאה להעלות מטוס כיבוי לאוויר. החברה האחראית מחויבת לספקו בתוך שעה וחצי, לא כולל 40 דקות הטיסה משדה תימן לכרמל. לאור חוסר הוודאות בפנייה לחברת "כים-ניר", מבקשים בכבאות מהחברה להיות בכוננות לשעה 13:00. יותר משעה לאחר תחילת האירוע מתבצעת פנייה למרחב חדרה. שני הכוחות פועלים משני חפ"קים שונים. רק ב-12:30 ממריא במגידו מטוס הכיבוי הראשון מתוך שישה ביום הראשון.

 

בשעה זו האש מתרכזת בקיבוץ בית אורן ובכביש 721 המוביל לכלא דמון, בו ייכלא אוטובוס הצוערים בלהבות. קב"ט הקיבוץ, גל יזרעאלי, מחליט על פינוי התושבים. ברשתות הקשר של מכבי האש שומעים את המצוקה לאור התפשטות האש מערבה. ב-15:10 מאשר מחסום המשטרה לאוטובוס הצוערים לעלות בפעם האחרונה לכלא דמון. במהרה הוא גם נלכד בלהבות. משם הופכת שריפת הקוצים לאחד האסונות הגדולים בתולדות ישראל.