ישראל במלכודת הפליטים: התושבים מפחדים והמסתננים מבקשים שלווה

תושבי אשדוד חיים בתקופה האחרונה בפחד מתמיד מפני מבקשי המקלט מאפריקה שהגיעו בהמוניהם לעיר. הם טוענים כי המסתננים מבצעים מעשי פשע ותוקפים בחורות אך הפליטים מצדם רק מבקשים לעבוד ולשפר את המצב הפוליטי במדינת המוצא שלהם

עובדים זרים, פליטים, סודנים, מתוך המקור - 01.12.10
עובדים זרים, פליטים, סודנים, מתוך המקור 01.12.10 | צילום: חדשות 10

(26:19 דקות)

העיר אשדוד הפכה בחודשים האחרונים לחלק מבעיית המסתננים. אלפי מבקשי מקלט מאפריקה התיישבו בעיר ומצאו לעצמם מקום מגורים ופרנסה. התושבים הוותיקים חיים בתקופה האחרונה בחרדה גדולה וטוענים כי הם אלימים, תוקפים בחורות צעירות וגוזלים מהישראלים מקומות עבודה ומגורים. מה קורה לעיר שנשטפת גלי הגירה? כיצד מגיבות המדינה והרשויות ואיך משתנים חייהם של התושבים - הוותיקים והחדשים?

 

כ-4,000 תושבים של סודן, חבל דארפור ואריתריאה התיישבו בעיר, בעיקר ברובע ב' הוותיק בעיר החמישית בגודלה בישראל. תושבי אשדוד הוותיקים חיים מאז בפחד מתמיד מפניהם. "ממש מרגישים שאנחנו הפליטים כאן, לא הם", אמרה תושבת העיר, עליזה חיוט. אחרים מספרים על מקרה אונס של צעירה ועל תקיפה של אחרת. עם זאת, המקרים הללו לא דווחו לרשויות. ואכן, על פי הנתונים הרשמיים, מתוך 9,368 תיקים פליליים שנפתחו בעיר בשנת 2009 רק 13 מקרים קשורים למסתננים האפריקנים.

 

כחלק ממאבקם של התושבים בפלישתם של מבקשי המקלט לשכונות המגורים, הוקם ברובע ב' ועד פעולה. מדובר בהתארגנות אזרחית לחלוטין ללא השתתפות נציגים מהעירייה או המדינה. "החוק לא עוזר לנו, אז אנחנו לא ניקח את החוק לידיים, אבל אנחנו נעשה דברים במסגרת החוק שאנחנו נוכל לסלק את אותם האנשים מכאן". אמר שלמה בן דרור, אחד מחברי הוועד.

"למה אני גר פה? אין לי כאן כלום"

מבקשי המקלט טוענים מצדם כי גם הם חיים בחרדה. אחד מהם סיפר כי אבנים הושלכו לעברו כשעבר ברחוב. "אני לא עזבתי את המדינה שלי סתם ככה", אמר אסמאעיל בן ה-18 שהגיע לישראל מסודן לפני כחצי שנה. "למה אני גר פה? אין לי כאן את אבא או אמא שלי, אני לא אוכל מספיק, לא שותה מספיק, אין לי בית טוב. אם המצב במדינה שלי היה בסדר, הייתי נשאר שם", הוסיף.

 

בינתיים הם גרים בתנאי מחיה בלתי אפשריים, על אף ששכרו דירה כחוק, ומנסים לגייס תרומות לשחרור סודן. אלפי המסתננים בעיר הדרומית הם חלק מ-35,000 מסתננים שנכנסו לישראל דרך מצרים בעשור האחרון בעקבות הסכסוך האתני במערב סודן.

 

עם כניסתם לשטחי המדינה, הם מבקשים מקלט אך ישראל מסרבת להכיר בהם כפליטים ומצד שני גם לא מגרשת אותם. הם נעצרים על-ידי השלטונות, נחקרים במתקנים כמו סהרונים וקציעות ומשוחררים אחרי כמה שבועות. מאותו רגע הם חופשיים לגור היכן שירצו ועליהם רק לחדש כל שלושה חודשים את אשרת השהייה הזמנית שקיבלו. אי אכיפת הרשויות את האיסור עליהם לעבוד, מאפשרת להם למצוא פרנסה, גם על חשבון פועלים ישראלים. המעסיקים טוענים כי מדובר בעבודות שישראלים לא מוכנים לעבוד בהן.