עלייתו ונפילתו של אביגדור קלנר

פרשת הולילנד היא רק אחת מהפרשיות הרבות שאביגדור קלנר, אלוף משנה במילואים ואיש עסקים בהווה, מעורב בהן. בתחקיר נחשפים המקרים בהם קלנר ניסה לפעול לטובתו ולטובת החברות אותן ניהל, כיצד גייס את עד המדינה בפרשת הולילנד ואהוד אולמרט לצדו והחשדות בדבר העברת מידע פנים בפרשת רשות המסים

אביגדור קלנר - המקור, 17.11.10
אביגדור קלנר המקור, 17.11.10 | צילום: מתוך התוכנית ה"מקור"

(19:21 דקות)

לאביגדור קלנר היה הכל, משכורת של מיליוני שקלים לשנה, מעמד וקשרים בתקשורת ובפוליטיקה. עם זאת, המושבניק מתל עדשים שסלל את דרכו לאט מלמטה דרך עולם הנדל"ן עד שהפך לאחד הבעלים והמנהלים של אימפריית עסקים, הוא היום כמעט אדם מנודה. בתחקיר המובא כאן נחשף מספר הפרשיות הרב בהן היה מעורב אלוף המשנה והבכיר לשעבר בקונצרן כלל: פה מאכעראי, שם עיגול פינה, פה מידע פנים ושם חשבונית פיקטיבית.

כפי שצוין, קלנר מעורב בפרשיות רבות שחלקן אף קיבלו כותרות בתקשורת: הולילנד, בניית פארק שרון בחוות שלם במרכז הארץ ועשיית רווח מקרקעות של המדינה. כך לדוגמה, כבעליה של חברת "הזרע" הוא גילה שהמדינה לא חידשה את החוזה של החברה באחד משטחיה סמוך לקרית גת. איש העסקים פנה לעד המדינה בפרשת הולילנד וזה מגיע לאולמרט. האחרון מזדרז לכנס פגישה בנושא קרקעות "הזרע" בקרית גת והחוזה שלא חודש הופך לחוזה ששווה המון כסף. בסמיכות לאירועים הללו חושדת המשטרה ששולה זקן מבקשת מעד המדינה כסף ומקבלת חמישה שיקים על סף 20,000 שקלים כל אחד.

דוגמה נוספת היא מעורבותו של קלנר בחוות שלם במרכז הארץ. רשויות התכנון תכננו להפוך את המקום לפארק הגדול בארץ אבל לקלנר וחברתו יש רעיון לבנות במקום דירות. לשם המתקת הגלולה המרה, הם מציעים שהרווחים מהדירות יממנו את הקמת הפארק. בשביל שהיוזמה תתקבל, הוא יוצר קשר עם בכיר במנהל מקרקעי ישראל, עודד טל, ודורש לדעת מי מטפל בנושא במנהל, מי תומך ומי מתנגד. כאשר הנושא התגלה, טל נידון ל-45 חודשי מאסר בעוד שקלנר לא הועמד אפילו לדין. כל מאמציו של קלנר, כולל גיוס אולמרט לשורותיו, עלו בתוהו ולבסוף הוחלט שלא ייבנו במקום יחידות דיור אלא פארק.

גם ב"פרשת רשות המסים" נחשד קלנר בהעברת מידע פנים. בימים אלו דנה הפרקליטות האם להעמיד את קלנר לדין בזה שדחק בקובי בן גור, המאכער המרכזי בפרשה, לקנות מניות של חברה שהוא ממלא בה תפקיד, בדיוק לפני התפתחות חדשה בעתידה של אותה חברה. בן גור ענה לו באותה שיחה כי "זו לא התפתחות משמעותית" אך קלנר סירב לשמוע והשיב: "זה יהיה מאוד משמעותי". חודשיים לאחר מכן, אביגדור ניסה בשנית שבן גור יקנה מניות.

קלנר נגד החוקר ביטון

גם ביאח"ה יש לקלנר קשרים והוא אף יצר טלטלה ביחידת העילית. חוקרת ביחידה שהייתה בקשרים עם איש האסקים הביאה חוקר אחר, גבי ביטון, לראיון עבודה. ביטון לא התקבל אך נתקל בקלנר בתקופה מאוחרת יותר - כשזה הגיע כנחקר. כשיצא מהחקירה שלח קלנר תלונה נגד ביטון וזו נגמרה בנזיפה לחוקר.

תגובת אביגדור קלנר באמצעות עורך דינו לגבי הנזיפה בחוקרים: "לא החקירות של מר קלנר גרמו להחלטת סגן מפכ"ל להעמיד לדין משמעתי את רפ"ק גבי ביטון, אלא התנהגותו הבלתי ראויה. בכל הנוגע לחקירת רשות המסים מגיב קלנר: "פרקליטות המדינה בחנה את הראיות שנאספו בחקירה והודיעה על החלטתה לסגור את התיק כנגד מר קלנר".

תגובת שולה זקן: "גברת זקן מעולם לא קיבלה שוחד. היא דרשה להתעמת עם עד המדינה ולו הדבר היה ניתן לה, הייתה מוכיחה את הדבר".