שכונת המריבה: על סיפור המאבק המורכב והצבעוני של שייח ג'ראח

שמונה חודשים של הסתובבות בשכונה מגלים מציאות קשה הרבה יותר מהסיקור הסטנדרטי של הפגנות ימין ושמאל. אינטרסים נוגדים, אבסורד ותיעוב הם רק חלק מהפסיפס הצבעוני והמורכב שיוצר את שטח ההפקר בשכונת המריבה. אז מה מסתתר באמת בין הבתים במזרח ירושלים?

זמן צפייה: 20:25

(27:57 דקות)

כבר למעלה משנה האדמה בוערת בשייח ג'ראח. כניסתן של משפחות יהודיות לשכונה והכוונה המוצהרת להרחיב את ההתיישבות היהודית שם, הציתו אש שמתבטאת בהתקלויות תכופות והפגנות קבועות. הסיקור התקשורתי הסטנדרטי מתמקד בהפגנות שמאל נגד ימין אבל המציאות מורכבת הרבה יותר.

נכדו של הרב עובדיה יוסף,  יונתן יוסף, רווק חרדי הפך בשנים האחרונות לדובר "שכונת שמעון הצדיק" או בערבית "שייח' ג'ראח" - תלוי את מי שואלים. בלהט הוא מוביל שם סיורים של חרדים ומרביץ בהם ציונות לפי דרכו מהולה באסטרטגיית מאבק.

בלב השכונה שוכן קבר שמעון הצדיק, אחד מחכמי המשנה שלו מיוחסת האימרה: 'על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים'. אך נראה שאין הרבה גמילות חסדים בשייח' ג'ראח ודאי שלא בין ערבים ליהודים. המפונים הערבים מקיימים משמרת מחאה קבועה באחת החצרות, המפנים עוברים על פניהם יום יום והם מקניטים זה את זה על בסיס קבוע.

באחד ממאבקי הזעם נכנסו יהודים בצו בית משפט לאחד הבתים שבבעלותם ועוררו את השמאל והפלסטינים מתרדמתם. אנרכיסטים תלשו את דגל ישראל מקיר הבית מה שהצית באופן מיידי עימות.  מדובר בעימות אחד מיני רבים שנוצר מתמהיל של רגשות נקמה ותסכול.

במתחם פועלים כוחות חזקים ועתירי ממון, ממשלות זרות רואות במקום  את סמל העוול לפלסטינים, אידיאולוגים יהודים מנגד רואים בו מקרה מבחן לזכות הקניין בעיר המזרחית והשוטרים שנדחפים בין הניצים לא מצליחים לספק תשובות לסוגיות מורכבות מדי בעבור משטרה. הכל נמצא בשכונה על המוקד אבל בהיעדר מדיניות גם המדינה אינה יודעת איך להכיל את האירועים והמאבק נמשך.