מסמך הרפז: העדויות שאשכנזי היה רוצה למחוק

בועז הרפז היה קצין חימוש שאיש כמעט לא הכיר. מרגע שמונה לקצין האג"ם של סיירת מטכ"ל, החל להתקרב לצמרת הצבא - ולמי שיהיה יום אחד הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. לאורך השנים נפגשו השניים בצמתים מרכזיים, בהם יצא אשכנזי להגנתו. עכשיו מתכחש אשכנזי לכל מה שקרה

זמן צפייה: 17:47

(17:44 דקות)

פרשת "מסמך גלנט" ממשיכה להסעיר את הצבא והתקשורת. השאלות העיקריות הן האם כמו שאהוד ברק בטוח, פרסום המסמך המזויף היה מזימה של הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, לחסל את הקריירות שלו ושל הרמטכ"ל המיועד, האלוף יואב גלנט? או שמא אשכנזי צודק ואכן תפרו לו תיק על לא עוול בכפו.

תחקיר מעמיק שהקיף, מסמכים רבים וראיונות עם עשרות קצינים בכירים בצה"ל, מגלה מערכת יחסים הדוקה המפגישה בין הרמטכ"ל להרפז במספר צמתים לאורך השנים. הרפז, במקור קצין חימוש, עלה לגדולה בסיירת מטכ"ל בשנות ה-90. בשל קשריו למפקדי היחידה, הוא מונה לקצין האג"ם של הסיירת - תפקיד שלא ניתן קודם לכן לאדם מרקע דומה. באותה התקופה הוא גם מתחיל ליצור קשרים עם בכירים רבים, בהם עוזר ראש אג"ם, גבי אשכנזי. "נוצר קשר בינו לבין גבי והקשר הזה הלך איתו קדימה", מעיד קצין בחיל המודיעין.

בסוף שנות ה-90 מונה לקצין האג"ם של המחלקה למבצעים מיוחדים באגף המודיעין. במסגרת תפקיד זה, הוא משתתף לעתים קרובות בדיונים אצל ראש הממשלה ושר הביטחון באותה העת, אהוד ברק, שטען לאחרונה כי בכלל אינו מכיר את הרפז. במקביל, מתהדקים קשריו עם אשכנזי.

כאשר מתחילים לעלות שאלות לגבי תפקודו של הרפז, בין היתר על העברת ציוד צבאי לשימושם הפרטי של קצינים, ממהר אשכנזי לצאת להגנתו של הרפז מול ראש אגף המודיעין דאז, האלוף (מיל') אהרון זאבי-פרקש. אשכנזי מפעיל על פרקש לחץ כדי למנוע את הדחתו של הרפז מהצבא. לבסוף מוחלט להוציאו ללימודים ולחופשה ללא תשלום.

משמתגלה כי הוא מנצל את התקופה לפתיחת עסקים לייצוא נשק בחו"ל, מוחלט להוציא את הרפז מהצבא. ועדה של השב"כ מחליטה אף לשלול את סיווגו הביטחוני, אולם אשכנזי, המעיד בפניה שלוש פעמים, מצליח לשכנעה לספק להרפז את הסיווג הדרוש לייצוא נשק.

קצין ליום אחד - מקורב לעד?

אך הרפז לא הסתפק בכך ורצה לחזור לצבא. אחרי שנדחה על ידי הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, ועל ידי קצין המודיעין הראשי, ממונה נציב קבילות החיילים, תא"ל (מיל') אבנר ברזני ז"ל, לבורר בפרשה. ברזני, גם הוא חבר של הרפז, נפגש עם לא פחות מ-20 עדים, בהם אשכנזי, ובסוף ממליץ להחזיר את הרפז לשירות. ב-2008 הוא חוזר לשירות בן יום אחד - ומשוחרר עם פנסיה צבאית לכל החיים.

כשאשכנזי ממונה לרמטכ"ל, קצינים רבים פונים להרפז בקשר לקידומם האישי. הרפז עצמו מועמד לחזור כקצין מילואים בכיר. לעומת זאת, הקצין שמונה בזמנו על ידי פרקש על חקירת המקרה שלו, לא מקודם לדרגת תא"ל למרות עברו המפואר.

בדובר צה"ל מסרו בתגובה: "החומר שפורסם לא היה ידוע לרמטכ"ל בעת שהעיד בשלוש הוועדות השונות. הוא זומן לוועדות מתוקף תפקידיו הצבאיים והיכרותו עם הרפז. דבריו התבססו על חוות הדעת הטובות שהיו להרפז והיכרותו המקצועית שהייתה לרמטכ"ל איתו".