סוכן המוסד שסרח: פרשת יהודה גיל

יהודה גיל היה סוכן המוסד הישראלי, שבמשך שנים חשדו בו כי מקורותיו קיימים, אך הידיעות שמוסר מומצאות. לאחר שנים של שתיקה הוא מדבר - ובדיקת פוליגרף תגלה האם הידיעות שמסר היו מפוברקות

יהודה גיל במשפטו מתוך תוכנית "המקור" 25.8.10
יהודה גיל במשפטו מתוך תוכנית "המקור" 25.8.10 | צילום: צילום מסך

(39:53 דקות)

יהודה גיל, היום בן 76, היה סוכן אגדי של המוסד הישראלי. הוא נחשב לאשף יצירת המגע, בסיס המודיעין האנושי הישראלי. הישגו הבולט ביותר היה החיבור עם גנרל סורי בכיר, שרק גיל הצליח לגייס והביא ממנו ידיעות על מה שנעשה במדינה. לעומת זאת, בשנת 1997 הפך גיל למבוכה הגדולה ביותר של המוסד, לאחר שהתברר כי העביר מידע כוזב מאותו מקור.

 

גיל נעצר באותה השנה, בחשד כי סיפק לממונים שלו מידע שקרי שכמעט וגרם למלחמה עם סוריה. "אני לא אמרתי את הידיעות האלה", טוען גיל. "לא יודע מי כתב אותן ומי לא כתב. העמידו אותי למשפט על דבר שלא עשיתי". גיל הורשע בבית המשפט, ונכלא לחמש שנים. היום הוא טוען כי לא המציא דבר.

 

כעת, נחשף לראשונה כי כבר בשנת 1981 עלו חשדות נגד גיל בדוח של בכיר באמ"ן, אך לא עשו עימן כלום. אלוף משנה במיל' אלי הלחמי, לשעבר ראש זירה באמ"ן, שכתב את הדוח, מעיד כי פירט בדוח את כל הספקות, כולל אלה לגבי המפעיל.

 

"אני מטיל ספק אם המקור הוא כמקור, אם הוא יודע בכלל שהוא מקור", אמר אז. איש לא הגיב לדוח, אולם 16 שנים לאחר מכן, עם מעצרו של גיל, פנו להלחמי וביקשו ממנו עוד חומר בנושא. "אחרי שמצאו אותן, התברר ש-17 שנים איש לא פתח את המעטפות בהן היה הדוח", סיפר.

למרות זאת, המודיעין התעקש לשמור את יהודה גיל והמקור שלו, אפילו כשגיל עצמו ביקש להפסיק. עוד מתברר כי הבדיקה עצמה שהביאה לחשיפתו של גיל לא נבעה מהמתיחות עם סוריה אלא כתוצאה ממידע שלא התפרסם עד היום: מידע כוזב על "חפרפרת" בצמרת הישראלית, שהביאה לתפיסתו של גיל. יהודה גיל אף הסכים להיבדק בפוליגרף לבקשת "המקור".

 

"אני יודע שאני נלחם בטחנות רוח", אומר גיל. אולם מבדיקת הפוליגרף המיוחדת של "המקור" עולה כי בשש מתוך שבע השאלות שנשאל בבדיקה הוא לא אמר אמת באופן מובהק.