העולם כולו נגדנו: כיצד פועל הקמפיין העולמי נגד ישראל ולמען העם הפלסטיני

הרחובות המרכזיים בעולם מתמלאים מדי שבוע במפגינים הקוראים להחרים את ישראל. אין מדובר באירועים נקודתיים אלא בקמפיינים מאורגנים ומתוכננים. כיצד הפכה ישראל מהמדינה שכולם אוהבים לאהוב למדינה שנגד קציניה מוגשים כתבי אישום ואת מוצריה קוראים להחרים?

הפגנה נגד ישראל בעולם
הפגנה נגד ישראל בעולם | צילום: חדשות 10

(40:29 דקות)

ישראל הפכה בשנים האחרונות מהמדינה שכולם אהבו לאהוב לדרום אפריקה החדשה. תביעות מוגשות נגד קציני צה"ל, עולות קריאות להחרים מוצרים מתוצרת ישראל ואומנים בין-לאומיים מבטלים את הופעותיהם בישראל. כיצד קרה הדבר ומה גרם למחאה נגד ישראל לפרוץ בעוצמה כזו דווקא עכשיו?

 

מדובר בקמפיין למען העם הפלסטיני שנועד לגייס את דעת הקהל למה שנראה כמו הטרנד העולמי הכי חם לשנת 2010. בתקופה האחרונה מתקיימים בכל שבוע ברחבי העולם עשרות אירועים המבקרים את מדיניות ישראל כשהמשט לעזה נחשב לאירוע המכונן של הקמפיין. הרחובות המרכזיים של בירות אירופה הקלאסית מתמלאים במפגינים שזועקים "די לכיבוש" או "שחררו את פלסטין". אין מדובר בתחושה בלבד, גרף האהדה לישראל נמצא בצלילה מתמדת בארבע השנים האחרונות ברחבי אירופה ואף בארה"ב.

 

פעיל ב"פלסטיין סולידריטי קמפיין" הפועל בבריטניה, סלים עאלם, אומר כי הרצון הוא לבודד את ישראל מבחינה דיפלומטית, ציבורית תרבותית, ספורטיבית, מסחרית והמטרה היא לעזור להביא את הכיבוש הישראלי לסיום. הארגון אף גייס לשורותיו את תמיכת האיגודים המקצועיים החזקים מאוד במדינה. שגריר ישראל בבריטניה, רון פרושאור, מתאר את המצב בבריטניה ואומר כי הוא יודע בוודאות על חברות בריטיות שביטלו פעילויות עם חברות ישראליות. הוא עצמו גורש מהרצאות באוניברסיטאות.

לשאלה מדוע ישראל נמצאת על המוקד ולא רוסיה בשל יחסה לצ'צ'ניה או סין ויחסה לטיבטים. אומר פרופסור טום היקי, ממובילי החרם האקדמי על ישראל, כי הדבר היעיל ביותר שניתן לעשות, במקרה של ישראל, הוא להעלות את שאלת החרם. לדבריו, פעולה דומה לא תהיה יעילה על רוסיה. סיבה נוספת לגל הקריאות האנטי-ישראליות הרבות באירופה היא גדילתה של האוכלוסייה המוסלמית באירופה והשפעתה על שאר התושבים.

 

כל הקמפיינים הללו מאורגנים על ידי ברית אחת - הברית הירוקה-אדומה. זהו שיתוף פעולה בין גופים אסלאמיים ושמאל-רדיקלי מערביים שלכאורה אין ביניהם קשר אך משתפים פעולה בכל מה שקשור להתנגדות לקיומה של ישראל. ברית זו היא שמארגנת ומממנת את המשטים לעזה. אדם שפירו, שלוקח חלק בברית ומראשי ארגון FREE GAZA, אף אומר כי המטרה היחידה של המשטים היא להתגרות בישראל.