תהילה גלנטה - הגירסא הישראלית של ארין ברוקוביץ'

הכירו את תהילה גלנטה, ארין ברוקוביץ' הישראלית: הפרקליטה הצעירה שיצאה נגד פרקליטה בכירה וחשפה שורת תיקים בהם נעשו מהלכים לא ראויים. מה קורה כשהגוף שאמון על המאבק בשחיתות נאלץ להתמודד איתה בעצמו והאם באמת בוצעה בדיקה מעמיקה כדין?

זמן צפייה: 21:44

(21:46 דקות)

תהילה גלנטה, פרקליטה מכהנת בפרקליטות דרום, תוכר השנה על ידי התנועה לאיכות השלטון כחושפת שחיתויות. לפני שלוש שנים התלוננה גלנטה בפני בכירים משרד המשפטים והפרקליטות, על התנהלותה של מי שהיתה אז מספר שתיים בפרקליטות דרום, עורכת הדין חנה מגד.

בעקבות תלונותיה של גלנטה, נערכו שתי  בדיקות, אחת של מבקרת משרד המשפטים והשנייה של נציבות שירות המדינה. בסיום הבדיקות סיימה חנה מגד את תפקידה, לאחר שלפחות בשני מקרים נקבע שפעלה בניגוד עניינים. המקרה הבולט שבהם הוא בו סגרה מגד עסקת טיעון מקילה ללקוח של עורך דין שייצג אותה באותה העת בדיוני ועדת זיילר. הסדר הטיעון היה מנוגד למדיניות הפרקליטות ונסגר למורת רוחו של הפרקליט המטפל בתיק.

"תהומות הנשייה הערכיים של הפרקליטות שלנו"

בראיון ראשון מדברת גלנטה בגילוי לב על שלוש השנים האחרונות. היא מותחת ביקורת קשה על תקינות הליכי הבדיקה ומגלה כי מכתב התלונה המקורי שלה, נשלח לעיון הנילונה, כפי שהוא: "לפתע אני מתבשרת שהמכתב שנשלח על ידי עורכת דיני לפרקליט המדינה, משה לדור תחת הבטחה שהוא יישאר חסוי הועבר כהוויתו לידיה של חנה מגד ולידיהם של פרקליטים שעדותם נדרשת בצורה של התכתבות". כמו כן מוסיפה גלנטה: "אני לא חושבת שאי פעם פרקליטות פלילית ביצעה הליך כזה. אני מאוד מקווה שזה נובע מחוסר הניסיון של המבקרת להתמודד".

עוד היא מספרת שמבקרת משרד המשפטים נזפה בה על עצם הגשת התלונה ואמרה "סיבכת את המצב שלך". בשלוש השנים מאז שהוגשה התלונה וגם כיום, סוערת פרקליטות דרום ולא רק היא בגלל המקרה. דבר הבדיקה נודע גם לשופטים הבאים במגע הדוק עם צוות הפרקליטות. אפילו נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע התערב. גלנטה מספרת כי "כשאני התעתדתי לחזור מחופשת לידה, דווחתי על ידי פרקליטת המחוז שנשיא בית המשפט המחוזי התקשר אליה. הוא סבר שאני לא צריכה להמשיך לעשות את התפקיד שלי כראש צוות עתירות אסירים מכיוון שהוא החליט למנות את השופט אלי ביתן למי ששומע את העתירות. אם אני לא טועה פרקליטת המחוז, בפירוש אמרה לו שאף שופט לא יקבע את הפרקליט שמופיע בפניו, הפניה אינה ראויה".

במהלך השנים הללו עברה גלנטה מסכת של השמצות והכפשות, בין היתר היא מתארת בראיון כיצד פרקליטה בכירה בפרקליטות, עברה ליד דלת חדרה וחיקתה פעולת יריקה, לנגד עיניהן של פרקליטים אחרים. שיאה של מערכת ההשמצות, על פי עדותה של גלנטה, הגיע ברגע קשה בחייה האישיים: "באותו יום שבו אני מתבוססת בדמי, שמחליפים לי את הסדינים המגואלים בדם אחרי הפלה מאוד טראומתית, אני מקבלת דיווחים לפלאפון מכל מיני אנשים שאם זה באמת נכון שהפלתי כי פה נורא שמחים", אומרת ומוסיפה "אני מקבלת את הדיווחים האלה גם מפרקליטים בפרקליטות גם מאנשים מהמזכירות. זה בעיני תהומות הנשייה הערכיים של הפרקליטות שלנו".

לאחרונה העניק פרקליט המדינה לגלנטה כתב הגנה כחושפת שחיתויות. אלעד רוזנטל, ראש תחום ניהול בפרקליטות אמר בתגובה כי הפרקליטות לא טייחה את המקרה. מעשי גלנטה היו נכונים ובעקבות מעשיה נאלצה פרקליטה בכירה לעזוב את תפקידה וננזפה. מגד עזבה את הפרקליטות ב 2009. היא ננזפה על ידי מנכ"ל משרד המשפטים.

התנועה לאיכות השלטון: http://www.mqg.org.il/