לקראת המונדיאל: דוח קירשנבאום מדרום אפריקה

שריקת הפתיחה של משחקי המונדיאל תישמע בימים הקרובים. לאיזו מין מדינה יישא העולם את עיניו? מסע בין שחורים ולבנים שלא רואים מעבר לצבע העור, במדינה שחווה כאבי גדילה ושינויים, אבל גם תקווה

כיכר בדרום אפריקה
כיכר בדרום אפריקה | צילום: ערוץ10_המקור

(57:00 דקות)

 לקראת פתיחת משחקי המונדיאל בעוד יומיים, דרום אפריקה הכינה את עצמה במשך תקופה ארוכה. כבישים נסללו, רכבות נבנו, דרום אפריקה לובשת חג אבל האוהדים מתמהמהים. כ300 אלף אוהדי כדורגל צפויים להגיע, רק כמחצית מהכמות שהמארחים ציפו להם.

 

התהום שהפרידה בין הגזעים בדרום אפריקה גם לאחר חיסול האפרטהייד עדיין עמוקה. ב-16 השנים מאז נאסר האפרטהייד, מנסים שני גזעים מופרדים להתחבר לכדי דמוקרטיה. גם בימים אלו, הזוגות המעורבים מושכים אש חזקה מצד שחורים ולבנים כאחד. עבור מספר גדל והולך של לבנים החיים במולדת ששינתה את צבעה, החיים הם סבל מתמשך. רבים מהם איבדו את מקום העבודה והם מתרכזים במחנות פולשים ביוהנסבורג.מבחינה חברתית נוצרה למעשה

שכבה חדשה של עניים לבנים. לפני עשור, המראה של אנשים לבנים מקצבים נדבות בשולי הדרך, היה מראה נדיר. היום מדובר בתופעה נפוצה.  בכל מקום עבודה, מעדיפים את השחור על פני הלבן.

 

הסטטיסטיקה מצמררת: 200 אלף מעשי שוד נרשמו בשנה שחלפה, יותר מ-18,000 איש נרצחו בדרום אפריקה בשנה האחרונה, כ-50 נרצחים ליום.

 

"אני יכול לומר בביטחון שאנו עושים כל שביכולתנו להבטיח את שלום המבקרים", מנסה להרגיע דן פלאטו, ראש העיר קייפטאון ומוסיף "נראה לשאר העולם שדרום אפריקה וקייפטאון מסוגלות לארח את המונדיאל באופן מוצלח".