הארגון מאחורי המשט: הומניטרי או תומך טרור?

תחקיר "המקור" מציג את ארגון ה- IHH, שרואה בעצמו כגוף הומניטרי, אולם בפועל בעל אג'נדה פוליטית איסלאמית רדיקלית. שמו של הארגון נקשר בעבר עם אל קעאדה ואף עם החמאס. הארגון: "אם היינו טרוריסטים לא היינו מקבלים תמיכה מבכירים באירופה"

(13:15 דקות)

גם אם נדמה כי מי שעומד מאחורי משט המחאה לעזה היא ממשלת טורקיה, מתחקיר "המקור" עולה כי מי שבאמת שלח את משטי המחאה הוא ארגון בשם "IHH", שמציג את עצמו כארגון הומניטרי.

ארגון ה- IHH, הארגון לסיוע הומניטרי בינלאומי באיסטנבול, הוא לא ארגון פעילי שלום, אלא קבוצה שנקשרה בכמה מקרים לפעילות איסלאמית רדיקלית ברחבי העולם. המודיעין האמריקני מצביע על הארגון ככזה המקיים קשרים עם גורמים קיצוניים וטרוריסטיים.

נציג המכון למדיניות נגד טרור, אל"מ במיל. יוני פיגל, הציג דוח של הסי.אי.איי האמריקני, שקבע כי הארגון אמנם מציג עצמו כארגון סיוע, אך למעשה הוא בעל אג'נדה פוליטית איסלאמית רדיקלית מבית המדרש של ארגון הגג- "האחים המוסלמיים".

השופט הצרפתי ז'אן לואי ברוז'ר, המשמש חוקר לענייני טרור של משרד המשפטים הצרפתי וחקר את פעילות IHH, הסביר כי תפקידו של הארגון הוא לכסות על פעולות טרור של ארגון אל- קעאדה. מאז מבצע "עופרת יצוקה", הארגון מקיים קשר הדוק גם עם החמאס בעזה.

כבר בשנת 2008 הכריז משרד הבטחון הישראלי על הארגון כבלתי חוקי, בשל פעילותו. ממשלת טורקיה, על אף טיפוחו במהלך השנים, עצרה אנשים מתוך הארגון באשמת קשריהם עם ארגוני טרור. המשט שיצא מהמדינה ונתמך על ידי הארגון, הוא הסימן העיקרי לשינוי היחס הטורקי כלפי הארגון.

בתגובה, ה-IHH מצידו טוען כי בכירים אירופה לא היו מסייעים לארגון, אם אכן היה נתמך על ידי אל קעאדה.