פלדמן בעדות ראשונה על הכלא המצרי: "חשבתי שאני מת"

אחרי שבוע בכלא המצרי, יותם פלדמן חוזר עם עדות ראשונה למסע הנועז עם מבקשי המקלט מאפריקה. פגשנו אותו ברגע שנחת ושמענו שחזור של המסע שהיה אמור להיות מצולם ומתועד אבל השתנה ברגע אחד. החל מהתחקיר, דרך המסע במדבר ועד למכות בגבול ותנאי המעצר הקשים. סיפור על פליטים, תנאי כליאה ועבודה עיתונאית אמיצה

(19 דקות)

שנים כולנו שומעים על מהגרי העבודה ומבקשי המקלט מאפריקה שחוצים את הגבול ממצרים לישראל. יש כאלה שמדברים על האיום הדמוגרפי והביטחוני הקשור לעניין הזה, אחרים מבליטים דווקא את החובה של ישראל להיות מדינת מקלט לנרדף ולרעב. אך איש עוד לא הבין מקרוב את הסיפור עצמו - איך נראה המסע המרגש ורצוף הסכנות אל הארץ.

יותם פלדמן יצא למסע הזה, ובשבוע מסויט אחד הפך לאחד מהם. השיא הגיע כשנתפס סמוך לגבול ישראל-מצרים ובילה שישה ימים קשים ומעייפים בכלא המצרי. בעדות ראשונה מספר פלדמן את אשר קרה לחדשות 10.

תחילה הוא מספר כי יצא לגבול מצרים כדי לסקר מוקד לחימה רציני שכמעט אינו מקבל סיקור ברחבי העולם. "התפקיד שלי היה לתת את העדות של הפליטים. העדות לא יכולה להיות מגובה תא הטייס ולא מסגנון של להכניס את האצבע ללוע האריה ולברוח חזרה ולספר איך היה. יש להיות עם האנשים לכל אורך הדרך".

"החייל לחץ על ההדק, אך לא היו לו בתחמושת קליעים"

"זה היה תחקיר ארוך של חמישה חודשים", מספר פלדמן. ביום שלישי, ה-09.03, המתין יותם בקהיר ליצירת קשר עם המבריח איתו קבע להיפגש. "הלכתי ברחוב בקהיר וקיבלתי שיחת טלפון מאדם שאמר לי להיות מוכן עוד שעתיים. נפגשנו, נכנסתי למכונית והתחלנו לנסוע".

סמוך לגבול, פגש פלדמן את הפליטים אותם היה אמור ללוות. לדבריו, לאחד המבריחים אפילו היה נשק קלצ'ניקוב. "הלכנו בלילה, בשלב מסוים הורדנו נעליים. באופק מולנו היו אורות כתומים".

ברגע אחד כל הסיטואציה השתנתה. "שמענו ירייה והגיע ג'יפ", אומר פלדמן. "ברגע אחד אתה בשדה קרב, כדורים שורקים מכל כיוון. שכבתי והרמתי ידיים. הגיע חייל מצרי ותקע לי בגב את הרובה שלו, דרך אותו ואמר באנגלית 'עכשיו אני עומד להורג אותך'. ואז הוא לחץ על ההדק, שמעתי ירייה ולא קורה כלום. הוא הפך אותי וכיוון את הנשק לפנים. בכיתי, הבנתי שאני עומד למות. הוא לחץ על ההדק, אך לא היו לו בתחמושת קליעים".

בערב הוכנס פלדמן לתא מעצר ברפיח. "באמצע היה תא עם צואה שעולה על גדותיה. היינו 17 איש, בלי מיטות. ישנו אחד על השני. הייתה סולידריות. כולם היו פצועים, ברמות שונות. כל אחד חבש לשני את הפצעים. במשך כל הלילה הזה ישבתי ושמעתי את הסיפורים שהיו שם. רשמתי את הסיפורים השונים".

"סולימאן אמר לי שעשיתי טעות"

ביום רביעי ה-17.03 הועבר יותם למתקן כליאה בקהיר, שם הוא גם קיבל טיפול רפואי. ארבעה ימים לאחר מכן הובל יותם לפגישה עם עומר סולימאן, שר המודיעין המצרי. "הוא אמר לי שעשיתי טעות", אומר פלדמן. "אמרתי לו שמה שראיתי בהחלט היה ראוי לדיווח".

באותו היום הועבר פלדמן לשדה התעופה והועלה על המטוס לישראל. "הגבול בין ישראל למצרים זה לא ספורט אתגרי ולא הרפתקה. זו מציאות שנמצאת מתחת לאפו של כל אחד מאיתנו", הוא אומר בתום הראיון.

בדובר צה"ל ביקשו להדגיש שמדובר בעיתונאי שעבר עבירה במודע. "צה"ל מעריך את עמיתיו המצריים שפעלו לשחרורו". ממשרד החוץ נמסר כי ישראל מכבדת את ריבונותה של מצרים וחוקיה. "פעילות נמרצת של ממשלת ישראל הובילה לכך שהרשויות המצריות ובמיוחד סולימאן החליטו על שחרורו המיידי של פלדמן מבלי שננקטו נגדו הליכים משפטיים", אומרים במשרד.

הראיון - הגרסה המלאה
פלדמן מתארח בפורום