עמיר בניון נגד חברות תקליטים ופוליטיקאים: "הם גנבים שדורכים על אנשים"

פגשנו השבוע לשיחה ארוכה את הזמר המצליח עמיר בניון, שהתפנה לדבר על הופעותיו ("זה קשה"), על שיריו ("מזכירים לי כמה הייתי לוזר"), על אקו"ם ("לא אכפת להם מאומנים"), על התקשורת ("לא תמצאו שם אהבת ישראל") ועל המתנחלים ("נתנו בשבילי את הנשמה"). ראיון סוער

(13:35 דקות)

מאחורי הזמר עמיר בניון עומדות שנים רבות של עשייה מוזיקלית, אך בראיון בלעדי שהוא העניק לנו השבוע הוא מודה שהוא עדיין לא טוב בהתנהלותו מול חברת מסה גדולה של אנשים. "להופיע זה דבר קשה, מלמעלה נתנו לי את המקצוע הזה דווקא בגלל זה", הוא אומר בצניעות. "הבמה היא אחד המקומות היחידים בהם אני נמצא במגע עם הרבה אנשים".

לאורך השנים הוגדר בניון, על אף פריחתו, כמי שהכישרון שלו גדול יותר ממנו. הוא מצא את עצמו פעמים רבות מתחבט בין הקירות ונאבק בחברות התקליטים. את תחושותיו הכנות הוא מצא לנכון להביע דרך השירים, כמו למשל השיר "שלכת". "הבתים של השיר הזה מזכירים לי כמה הייתי לוזר", אומר לנו בניון.

עמיר בניון נולד ב-1975 בבאר שבע. כבר מגיל צעיר היה שר ומנגן עם אחיו ואביו, אך התפרנס מעבודות בשיפוצים. בגיל 22 הוא שלח כמה סקיצות שלו למיכה שטרית וכך יצא האלבום "רק את" שמכר 40 אלף עותקים ואילץ את בניון לעבור לתל אביב, אליה הוא לא התרגל מהר כל כך. "גררו לי את האוטו כ-100 פעמים", הוא מספר. עד היום הוא הוציא שמונה אלבומים. ב-2003 החל להתקרב לדת. כיום הוא נשוי למרים, אב לשניים ומתגורר במודיעין - שם יש חניה.

"לאקו"ם לא אכפת מהאומנים"

כשבניון עובר לדבר על הבירוקרטיה המוסיקלית בישראל, בה הוא נאבק כבר שנים, פניו נעשים כעוסים. "לאקו"ם (הארגון ששומר על זכויות היוצרים בארץ) לא אכפת מהאומנים. זו חברה של כמה אנשים, וכל הכסף הולך לשם", הוא מלין. "אני רוצה לראות את כל מליוני הדולרים שאקו"ם גונבים מאמנים, כל יום, כל שנייה, כל רגע".

אבל גם עלינו הוא קצת עצבני, בגלל דאחקה תמימה על תאורנים שכאילו מתנכלים אליו. "גם אתם באתם בשביל לעשות תכנית סבבה בטלוויזיה, שיהיה לכם מגניב, ודפקתם כמה עקיצות. תתרוממו מעל המתחת של המתחת שאתם נמצאים בו. איש לא מתנכל לי".

"כולם עסוקים בלהגיד כמה האנשים שהקריבו את חייהם בשבילי ובשביל המשפחה שלי ונתנו את הנשמה, וקוראים להם 'מתנחלים', הם לא טובים וכמה הם מפלצות. שכחנו כמה הם אכלו כדורים בשבילנו. אבל אנחנו על הכיפאק, יש לנו את ערוץ 2 ואת גלי צה"ל ואנחנו קצת מקשקשים ב-18:00 בערב. צאו מזה, זה לא באופנה".

"תיקחו את הרשות הפלסטינית, תיקחו את גלי צה"ל עד השעה 10 בבוקר, תיקחו את ערוץ 2 ותיקחו את בג"צ, ותחברו את כולם ביחד ולא תמצאו אהבת ישראל בגודל של הציפורן הזאת", הוא אומר כשהוא מניף את אצבעו. "זו לא דעה פוליטית, זו האמת שלי".

בתום ראיונו בוחר בניון לתקוף גם נבחרי ציבור: "חברות תקליטים, אנשי משפט, חברי כנסת ופוליטיקאים הם גנבים וזבלים. הם דורכים על בני אדם, דורכים על אנשים שבחרו בהם. דורכים ודורכים ודורכים ודורכים ודורכים ודורכים ודורכים. חשוב שדברים ייאמרו".