תחקיר "המקור": הסודות שמוני פנאן לקח איתו לקבר

חיי המותרות הבלתי נתפסים, השקרים למס הכנסה, המשפחה שהעלימה ראיות והאלמנות שנותרו בלא כלום. לאן נעלמו 40 מיליון הדולר שהושקעו אצל מוני פנאן?

(41 דק')

ציון נתן, חברו ושותפו של מוני פנאן במשך 15 שנה, ששימש גם כחשב של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, מגלה בתחקיר "המקור" את כל מה שמשפחת פנאן מבקשת להסתיר. בתחקיר, ששודר אמש בערוץ 10, חושף נתן לראשונה את קיומו של ספר החובות האמיתי של מוני ומכתב ההתאבדות שנמצא בתוכו. בנוסף, הוא מעלה את החשד כי בני משפחת פנאן מנסים להעלים נכסים מכספי העיזבון.

פרשת פנאן - מההתאבדות ועד חשיפת האמת. סיקור מיוחד

לטענת נתן, הוא איבד מיליוני שקלים מכספו שניתן לפנאן. "התגלה לי בן אדם שונה לחלוטין ממה שהכרתי", אומר נתן. "לא היה לו לב. הוא ניצל את כולם, דרך על כל האנשים שאהבו אותו".

ספר החובות שראה נתן הוא הראיה היחידה עד היום לקיומו של בנק ההשקעות של מוני פנאן. הספר הזה נעלם. בין דפיו האחרונים של הספר נמצא מכתב ההתאבדות שהשאיר מוני. מהתחקיר עולה כי ישנו מכתב התאבדות נוסף, אותו מצאה שרון, אשתו של מוני, ולדבריה במכתב הקצר הזה הוא מאשים את מכבי תל אביב במצב אליו נקלע.

בתחקיר נחשפים 18 שמות משקיעים נוספים בבנק פנאן, וביניהם מאמני הכדורסל צביקה שרף ודן שמיר, השחקנים נדב הנפלד דיון תומאס ואנדרי ספנסר, אריאלה זלינבבא, אשתו של הכדורסלן אנדרי זלינבבא, אברהם מלצמן, בעליה של מסעדת 206 ויעקב אבניר, ישראלי החי בארצות הברית שעל שמו רשומה דירתו של מוני. על ספר החובות אף הופיעה פתקית ועליה שמו של יוסי הררי. למעט זלינבבא, כולם מכחישים כי השקיעו בבנק.

כדי להשיב לו את הכסף, נתן מתעד שיחות במצלמה נסתרת עם בני משפחת פנאן. באחד הצילומים אומרת לירון פנאן, בתו של מוני: "זה (הדירה) לא יגיע לעיזבון... אסור שזה יהיה רשום על אמא כי כל מה שרשום על אמא הולך ישר לעיזבון". עולה החשד כי המשפחה פועלת לקבלת התמורה ישירות אליה, ומבלי שהכסף יעבור דרך קופת העיזבון ויתחלק בין הנושים.

מדבריה של לירון פנאן, עולה כי עו"ד משה זינגל, מנהל העיזבון של המשפחה, יודע ומשתף פעולה עם כוונת המשפחה להבריח את הנכסים מקופת העיזבון. פנאן וזינגל מכחישים.

ממסמכים שהגיעו לידי "המקור" מתברר כי בין השנים 2003 ל-2007 הצהיר פנאן על הכנסה ממוצעת של כתשעת אלפים שקלים בחודש בלבד. בסוף שנת 2006 הצהיר פנאן כי סך רכושו הכולל עומד על שני מיליון וחצי שקלים בלבד. לפי הצהרה זו, אין לפנאן דירות, כלי רכב או כל נכס אחר בבעלותו.