רצח רבין - הפרטים שהוסתרו מהציבור

בצפיה בחקירתו המלאה של יגאל עמיר מתגלים פרטים חדשים על הרצח ועל החקירה שלא נודעו לציבור מעולם. מדוע לא פירסמה המשטרה את הפרטים ושמה סוף לכל תיאוריות הקונספירציה?

פסקה חדשה

14 שנים אחרי, קלטות החקירה של יגאל עמיר יוצאות החוצה. הוא הגיע אל חוקרי היאחב"ל יואב גזית ועפר גמליאל שבועיים אחרי הרצח. ההודאה המרכזית שלו כבר ניתנה. הוא זה שירה – וסיפר את כל הפרטים שקשורים למעשה עצמו – אבל כעת עמדו בפני השניים משימות חדשות: לפצח את המעגלים שסבבו סביב רוצח ראש הממשלה, אם היו כאלה.

יגאל עמיר מסרב לחתום על עדות, לכאורה מסרב להעיד, אבל שעות החקירה הארוכות הוקלטו והדברים שנאמרו בחדר ישמשו עדות בסופו של דבר בבית המשפט. החוקרים נאלצו לעבוד קשה. מה שגרם ליגאל עמיר לדבר בסופו של דבר הוא העובדה שמישהו כבר דיבר לפניו – אחיו חגי עמיר. אחרי שנוכח שאחיו כבר סיפר הכל – דיבר עמיר, בין היתר על העובדה שידיד המשפחה דרור עדני היה שותף במזימה לרצוח את ראש הממשלה.

מהחקירה עולה תמונה לפיה יגאל עמיר רצה ופעל לעמוד בראשה של מחתרת. חדשים ארוכים הוא הוגה את תכניותיו השונות ומנסה לגייס אליהן אנשים, באוניברסיטה ובשבתות שהוא מארגן: אוהד סקורניק, אבשלום ויינברג, מיכאל אפשטיין, אריק שוורץ – מהחקירה עולה שכולם תכננו לכאורה להקים מחתרת יהודית שתשיג נשק ותפגע בערבים. למרות שבשלב הזה ליגאל עמיר לא היה מה להפסיד – הוא סיפר על כולם בלי להסס (פרט למרגלית הר שפי). ולמרות העדות המפורטת של האחים עמיר - אף אחד מחברי המחתרת לא הועמד לדין, מלבד עדני שהועמד לדין, נכלא ושוחרר.

מי צעק סרק?

ב-16 בנובמבר לפנות בוקר, 11 ימים לאחר הרצח, יגאל עמיר, לבוש באפוד מגן ותחת אבטחה כבדה משחזר לפרטי פרטים. אבל למרות השחזור המדויק – עדיין נשארו כמה שאלות בלתי פתורות. קריאות ה"סרק, סרק" למשל, שפרנסו מאז אינספור תיאוריות קונספירציה – ונותרו בגדר חידה בלתי פתורה.

גם ועדת שמגר התייחסה לנושא, וכך ניתב שם: "בחקירותינו המקיפות בנקודה זו, אשר בבירורה ראינו חשיבות, לא הצלחנו להגיע לזיהוי ודאי של משמיע הצעקה. נקודה זו נשארה סתומה עדיין". אבל מתברר שיש מי שיכול היה להביא לפתרון החידה כבר אז: החוקר יואב גזית מעיד כי חקר אדם שהתוודה כי הוא שאמר את המילים בליל הרצח.

שאלת קריאת הסרק סרק - נפתחה ופותחת לא מעט שאלות אחרות: איך קורה שנקודה כל כך רגישה בחקירה כל כך חשובה נשארת בין כתלי חדר החקירות הקטן ביאחב"ל?

שעות החקירה הארוכות עם יגאל עמיר הולידו לא מעט אמירות שיהפכו במרוצת החודשים שאחרי לשאלות נוקבות – כך למשל דבריו של עמיר שהעלו את החשד שסוכן השב"כ אבישי רביב פעל שלא כשורה, וכן שמות וסיפורים שנזרקו בחקירה ונשארו סתומים, כמו מיהו אותו צעיר מסתורי שסיפר ליגאל עמיר בנסיעת אוטובוס על כך שאיתמר בן גביר מתכוון לרצוח את ראש הממשלה. אותו צעיר מסתורי אגב, מעולם לא אותר ולא הובא לחקירה.

ויש עוד עניין, משמעותי הרבה יותר, שגם לגביו החוקרים מרגישים שלא קיבלו את כל התשובות: באותם ימים הנחת היסוד היתה שיגאל עמיר קיבל אישור מרבנים. יגאל עמיר הזכיר בחקירתו שמות של רבנים שונים, בהם למשל הרב טל, שאמר לכאורה שהרצח הוא מצווה. נגד אף אחד מהם לא גובש כתב אישום.