מי צעק סרק?

הערב: עדויות חדשות אחרי 14 שנה: מי צעק "סרק סרק", האם יש חורים בחקירת הרצח והאם היו שותפים נוספים ליגאל עמיר שלא הועמדו לדין? • עוד בתוכנית: ראיון בלעדי עם שי גלזר, מאבטחו הצמוד של רבין שנחשף לראשונה בשמו ובפניו ומשחזר בכיכר את הדקות שבהן נורו שלוש היריות • "המקור", הערב ב-21:00

תחקיר "המקור" שישודר הערב בערוץ 10 מגלה כי הצעקה "סרק סרק" נולדה כנראה כתוצאה מהיסטריה. 14 ‏שנים שהקריאה והשאלה מי קרא אותה בערב ה-4 בנובמבר בכיכר מלכי ישראל מפרנסות אין ספור תיאוריות קונספירציה. הערב במשדר מיוחד של התוכנית מגלה אחד מחוקרי המשטרה שחקרו את יגאל עמיר כי הוא חקר אדם שנכח באירוע והודה שהוא זה שצעק. "נאמרו המילים האלה והאיש שאמר אותן נחקר על ידי אישית", סיפר החוקר, "...כנראה הוא היה קצת בלחץ ולא רצה להאמין".

המאבטח מדבר לראשונה

שי גלזר, מי שהיה מאבטחו הצמוד של רבין, נחשף הערב בתוכנית לראשונה ומשחזר את הרצח. גלזר חוזר אל התמונות שלא נשכחו כל השנים ולשאלה איך חיים עם משא האחריות.‏ בין השאר הוא מספר בראיון:

"‏אנחנו מתקדמים וממש איך שאני מתקרב לדלת של הרכב, פתאום אני שומע יריות. זה משהו שחרוט בזיכרון כאילו עשו איזו פאוזה, כאילו שהיה שם איזה מין שקט - מישהו גם צעק 'זה לא אמיתי, זה לא אמיתי'. כמובן שמיד אני מסתובב כי הכל בעצם התרחש מאחורי גבי... אני מטר מלפנים, זאת אומרת לפני ראש הממשלה... ואז אני מסתובב ורואה מאחורי ערימת אנשים שוכבים על משהו,ואני מזהה שראש הממשלה שכוב על הרצפה. מיד יורם (רובין) ואני מרימים אותו לכיוון האוטו, יורם ואני הכנסנו אותו לתוך האוטו. אני זוכר שזה לא היה קל, הרגשת שאתה מרים בן אדם שלא עוזר לך להתרומם... ואז אחרי שהוא נכנס לתוך הרכב, כמובן למושב האחורי, האוטו נסע כשאני רואה ברקע את הרגליים של שניהם שכובים אחד על השני מבצבצות מהאוטו, תמונה שאני לא שוכח. זה משהו מאוד חרוט איך שהאוטו מתרחק והרגליים מחוץ לרכב".

..."‏הרצח הזה קרה באירוע שבסטנדרטים המקובלים באותה תקופה, היה אירוע שהושקעו בו הרבה מאוד תשומות אבטחה. ובדיעבד מסתבר שכנראה שלא. כנראה שהיה הרבה יותר פשוט לפגוע בראש ממשלה ממה שאנחנו חשבנו... אולי השיטה עבדה בצורה כזו שלמזל או לתגובת המאבטח היה חלק יותר מדי מכריע בסיכול פיגוע".

- ‏אז מה הייתה הבעיה?

"‏כנראה שהשיטה, התפיסה".

- ‏שאמרה מה?

"‏שסמכה אולי על פעולת המאבטחים. אולי... אני חושב שגם... אני לא בטוח שבאמת כולם הפנימו את הבעייתיות של אותה תקופה. או העזו לחשוב שיקום מישהו מתוכנו שיעשה את מה שעשה. חשבו על דברים אחרים אבל לא על המתנקש הזה שיגיע לטווח אפס, ויפגע בראש הממשלה".

"‏המקור" עם עפר שלח ורביב דרוקר – משדר מיוחד הערב ב-21:00