תחקיר המקור: כך דקלמו חברי הכנסת את דף המסרים של תשובה

תחקיר "המקור" מתחקה אחרי דרכו של יצחק תשובה לפסגה, בטווח שבין התדמית של "הטייקון העממי", איש העסקים שבנה את עצמו במו ידיו, לבין שיטות העבודה, הקשרים עם פוליטיקאים, עם בנקאים. כחלק מהתחקיר, שמה מערכת "המקור" יד על "דפי המסרים" של תשובה, שנשמעו דומים להפליא למסרים שנשמעו מפיהם של חברי כנסת בדיונים במשכן

יצחק תשובה בועידת הנשיא
יצחק תשובה בועידת הנשיא | צילום: לואיז גרין

בימי ועדת ששינסקי, הגיע יצחק תשובה לוועדת הכלכלה של הכנסת כדי להביע את עמדתו נגד המתווה שהציגה הוועדה. לידי המקור הגיעו דפי המסרים שנוסחו על ידי אנשיו של תשובה, ואלה חולקו לחברי הכנסת. חלק מחברי הכנסת, במהלך דיוני הוועדה בשנת 2010, פשוט חזרו במדויק על דבריו.

 

המסר: "הפרת הסכמים מצד המדינה עלולה לפגוע קשות באמינותה מול שווקים בעולם ועלול להביא אותה לדיונים משפטיים בטריבונלים בינלאומיים". ח"כ לשעבר אנסטסיה מיכאלי, שדיברה בדיוני הוועדה, אמרה: "ניסיון לשינוי חוזים לאחר חתימתם לא יעמוד במבחן משפטי".

 

המסר: "גובה המס והתמלוגים המשולמים על מאגר הגז תמר הוא כ-40-50 אחוזים, ולא 10-12 אחוזים". ח"כ לשעבר רונית תירוש: "היום הם מחויבים החברה לשלם 40 אחוז לפני ששינסקי"

 

המסר: "הגז המיובא במצרים זוכה לפטור מלא ממס על פי הסדר מיוחד. המסמך הסודי נדון כעת בבית המשפט". ח"כ מירי רגב: "איך יכול להיות שיש פטור סודי ל-20 שנה?".

 

אנסטסיה מיכאלי
אנסטסיה מיכאלי | צילום: רפי קוץ

האמת רחוקה כמובן מדפי המסרים; למשל, לא היה אף הסכם שבו המדינה מתחייבת שלא להעלות את המיסוי. מה אומרת על כך מיכאלי? "אני בטוחה שיש עוד הרבה אנשים שיוכלו לענות לך". איך מגיבה תירוש? "אני לא יכולה לזכור לאחור, אבל מה שהסתמכתי עליו זה דברים שקראתי ודברים ששמעתי בדיונים של הוועדה עם נציגי החברות".

 

"הנפקנו להם כרטיס עובד משרד התשתיות"

 

הקשר של תשובה עם פוליטיקאים לא התחיל בימי ועדת ששינסקי; כבר בתחילת שנות ה-2000, עם התגליות הראשונות של הגז, הגיעו תשובה ואנשיו לבקר את הפוליטיקאים והרגולטורים.

 

יאיר מעיין, שהיה מנכ"ל משרד התשתיות בתקופת השר אביגדור ליברמן, מספר: "דיברו איתנו באותה תקופה גם המנכ"לים שהיו, גדעון תדמור וקובי כץ.. אפשר לומר שבאותו זמן כבר הנפקנו להם כרטיס עובד משרד התשתיות, הם הגיעו כל יום. ישבו על הספה בכניסה למשרד, חיכו שתהיה לי רבע שעה פנויה, להיכנס ולפתור להם את הבעיות. מדי פעם תשובה היה מגיע לפגוש את השר בנושאים יותר עקרוניים שהיה צריך לקבל בהן החלטות. בחלק מהפגישות גם אני הייתי, ובחלק הם נפגשו לבד".


התחקיר המלא: הערב אחרי המהדורה המרכזית, בתוכנית "המקור"