המקור: את מי מידר אהוד ברק מההצעה לפלסטינים?

בקטע נלווה לפרויקט "סודות שיחות השלום" של המקור, מספר אהוד ברק, ראש הממשלה הישראלי בזמן מלחמת קמפ דייויד, כי הנשיא האמריקני ביל קלינטון הכיר את פרטי ההצעה עמה הגיעו הישראלים לקמפ דייויד - אבל רוב מאלי, יועצו הקרוב של קלינטון, לא עודכן על הפרטים בשל קרבתו לצד הפלסטיני

יאסר ערפאת, רוב מאלי, נביל אבו רדיינה, רוב מאלי, ביל קלינטון בקמפ דייויד 2000
יאסר ערפאת, רוב מאלי, נביל אבו רדיינה, רוב מאלי, ביל קלינטון בקמפ דייויד 2000 | צילום: רויטרס

כמעט כולם: אהוד ברק וצוות המשא ומתן הישראלי לקמפ דייויד מידרו את אחד מיועציו של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון, בשל קרבתו לצד הפלסטיני בשיחות. כך מספר ראש הממשלה לשעבר, במסגרת הצילומים לפרק השלישי בפרויקט "המקור - סודות שיחות השלום".

 

>> לכל פרקי פרויקט "המקור"

פרק 1: פסגת קמפ דייויד 2000 - כישלון ידוע מראש?

פרק 2: מדוע סירב אבו מאזן להצעה הנדיבה מאולמרט?

פרק 3: המנהיגים מתייצבים מול המצלמות, ומספרים את גרסתם


"ביני לבין קלינטון, השיח על איך ניגשים לחלק המדיני התחיל יותר משנה קודם לכן", מספר ברק. "אני באתי לשם לאותה בקתה, ישבתי איתו סופשבוע ארוך, ולכן הוא הכיר את עמדתי באופן מהותי, ולא הופתע מהדברים. אני באתי לשם לדון - לא כדי למצוא דרך לגלגל על הצד השני את האחריות למה לא לדון".

 

ואז הגיעה ההצעה של ברק לצד הפלסטיני. "היה ברור שבשלב מסוים, אחרי שיתמצו המגעים, אצטרך להגיש הצעה - ולכן הצעתי אותה", הוא מספר לחדשות 10. "היו שם מימדים של כל הדברים - היו שינויים קטנים לעומת מה שיצאנו איתו, שזה תוצאת הבירורים של הימים האלה".

 

מי ידע על פרטי ההצעה? "בגדול, זה לא משהו שגלעד שר או דני יתום, נגיד, לא הכירו", מספר ברק, "וזה לא משהו שקלינטון והאנשים הקשורים אליו ראו בפעם הראשונה - ברוס ריידל (היועץ לביטחון לאומי) ידע. כן נזהרנו מרוב מאלי, היה ברור שהוא - מה שנקרא - אינטימי עם הפלסטינים".

 

מאלי שימש בעבר כעוזרו של היועץ לביטחון לאומי סנדי ברגר, נחשב למומחה לסכסוך הישראלי פלסטיני והיה אחד ממארגני פסגת קמפ דייויד. אגב, ב-2015 שב נשיא אמריקני דמוקרטי - הפעם ברק אובמה - להשתמש במאלי כאחד מאנשיו המטפלים בסכסוך.