אבו עלא: "אמרתי לקלינטון - אתה לא נשיא ארה"ב, אתה המתווך, ואתה מוטה"

אבו עלא, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני לשיחות קמפ דייויד, מתאר במסגרת פרויקט "סודות שיחות השלום" של המקור את השיחה הקשה שלו עם מדלן אולברייט, בה האשים את הנשיא קלינטון בחוסר אובייקטיביות בשיחות - ואת השינוי ביחסו לפלסטינים שחל לאחריה. "הוא התחיל לשבת איתנו בארוחות, לספר בדיחות. הבנתי כמה תפקידו קשה". פרק 2 בפרויקט המקור: מחר

אבו עלא נואם באבו דיס
אבו עלא נואם באבו דיס | צילום: רויטרס

פסגת קמפ דייויד בשנת 2000 הסתיימה בהאשמה של הצד הפלסטיני בכשלון השיחות - אבל גם במהלכה, סברו בצד הפלסטיני כי הנשיא האמריקני ביל קלינטון אינו הגון איתם.

 

אבו עלא, ראש צוות המשא ומתן לשיחות, מספר לפרויקט "המקור - סודות שיחות השלום" על שיחה שהיתה לו עם שרת החוץ דאז מדלן אולברייט, ובעקבותיה השתנה היחס של קלינטון לפלסטינים.

 

>> לכתבות נוספות בפרויקט המקור
סודות שיחות השלום: פרק 1 המלא
טור: מה היתה הטעות הגדולה ביותר בקמפ דייויד?
"לא היה אדם שקלינטון אהב יותר מאשר רבין"

כך שכנע ברק את קלינטון ללכת לפסגה מדינית

מדוע נזפה מדלן אולברייט בסגן ראש השב"כ לשעבר?
הכביסה המלוכלכת יוצאת לאור. אבל במובן המילולי
"ערפאת דאג: 'רק שלא יתייחסו אליי כמובן מאליו'"

 

"אולברייט באה אליי ואמרה, 'הנשיא מכבד ומחבב אותך מאוד ואוהב אותך מאוד'", הוא מספר. "אמרתי לה, 'גברת אולברייט, אני רוצה להגיד לך ראשית שאני כאזרח פלסטיני לא יכול להשוות את עצמי לנשיא קלינטון. הוא נשיא ארה"ב, מעצמת על בעולם, ותאמיני לי אם יזמינו אותי באופן אישי לבקר בבית הלבן, במשך שבוע אלמד איך ללכת איך לשבת, איך לדבר, מה ללבוש וכו''... אבל האיש שהיה בחדר אינו נשיא ארה"ב - היא ענתה 'הוא כן!' - אלא המתווך, וצר לי להגיד שהוא היה מוטה".

 

"הוא אמר שאני מאוד קשוח", משחזר אבו עלא. "ואז אני חושב שהיא אמרה את מה שאמרתי לה לנשיא קלינטון. הוא אמר 'נכון הוא צודק'. תאמין לי, אחרי הפגישה הזו, כשהיינו יוצאים לארוחת צהריים או ערב, הוא תמיד ניסה לגרום לי לשבת לידו, ולשבת עם המשלחת הפלסטינית. המשלחת כולה היתה שם בבופה הפתוח, והוא היה מספר בדיחות, בפתיחות מוחלטת.

 

"מובן שנשיא ארה"ב לא יכול להגיד 'אני מצטער'", ממשיך אבו עלא, "אבל מה שהוא הראה והמילים שלו, הראו שזו מעין התנצלות. הוא אמר לי: 'תראה, אם אתה רוצה לנאום נאומים, לך לאו"ם ולא תשיג דבר'. כאן, זה מה שקרה בפגישה הזאת.

 

"המסקנה שלי מזה היתה שהתפקיד שלו לא היה קל, הוא היה קשה. נראה לי שנשיא ארה"ב היה תחת לחץ. הוא רצה להגיע להסכם, אבל הוא הראה בעיקר את ההבדלים בעמדות השונות".