דני יתום: "ברק היה מדבר רוב הזמן, קלינטון אמר בעיקר 'אני מסכים איתך'"

במסגרת פרויקט "סודות שיחות השלום" של המקור, מספר דני יתום, ראש המטה המדיני-בטחוני של ראש הממשלה, כיצד שיכנע אהוד ברק את ביל קלינטון בלחץ טלפוני אינטנסיבי ללכת לפסגה בקמפ דייויד. "די השתוממתי. בכל פעם שברק התקשר, קלינטון היה זמין", משחזר יתום • חלק 2 של הפרויקט: מחרתיים

ביל קלינטון, אהוד ברק ודני יתום בשיחות קמפ דייויד 2000
ביל קלינטון, אהוד ברק ודני יתום בשיחות קמפ דייויד 2000 | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

בממשל האמריקני ניסו בדיעבד להסביר מדוע הלכו לפסגת קמפ דייויד בשנת 2000, למרות חוסר הביטחון שפסגה כזו תביא לתוצאות חיובית. דני יתום, ששימש אז כראש המטה המדיני בטחוני של ראש הממשלה הישראלי אהוד ברק, שופך קצת אור על ההחלטה: מתברר שברק פשוט שיכנע את קלינטון, בשיחות רבות ואינטנסיביות, לקיים את הפסגה.

 

>> לכתבות נוספות בפרויקט המקור

סודות שיחות השלום: פרק 1 המלא

טור: מה היתה הטעות הגדולה ביותר בקמפ דייויד?

"לא היה אדם שקלינטון אהב יותר מאשר רבין"

מדוע נזפה מדלן אולברייט בסגן ראש השב"כ לשעבר?

הכביסה המלוכלכת יוצאת לאור. אבל במובן המילולי

"ערפאת דאג: 'רק שלא יתייחסו אליי כמובן מאליו'"

 

"הכל היה תלוי בכך שהשיחות בקמפ דייויד תהיינה שיחות חסויות וחשאיות", אומר יתום במסגרת פרויקט "סודות שיחות השלום של המקור". זו הסיבה שבמהלך שיחות טלפון רבות מאוד, ואני כותב זאת בספר שלי, אני השתוממתי - כל פעם שברק ביקש לדבר עם קלינטון, קלינטון היה זמין בטלפון".

 

אהוד ברק עם דני יתום במשרד הביטחון
אהוד ברק עם דני יתום במשרד הביטחון | צילום: רויטרס

"היו שיחות רבות לקראת קמפ דייויד, כל יום לפחות שיחה אחת, וברק מדבר ואני יושב ומקשיב לשיחה בשלוחה המקבילה וקלינטון עונה לו", ממשיך יתום, "ואתה רואה איך ברק משכנע את קלינטון אט אט שאין דרך אחרת והדבר הטוב ביותר לעשות זה להגיע לפסגה כי דברים בסוף מוכרעים בין המנהיגים במה שקרוי End Game.

 

בטלפון, ברק דיבר רוב הזמן, וקלינטון במשפטים קצרים אומר 'אני מסכים איתך'. פעם אחת אפילו קלינטון התבטא ואמר שהוא מכיר בסך הכל שני אנשים שמסוגלים לתכנן רחוק, אחד זה קלינטון, השני זה ברק"