פרויקט המקור: "לא היה אדם שקלינטון אהב יותר מאשר רבין"

ארון מילר, ששימש כאחד מיועציו הקרובים ביותר של הנשיא האמריקני, מסביר לפרויקט "סודות שיחות השלום" של המקור כי פסגת קמפ דייויד נועדה לאפשר לקלינטון לממש את חלומו להטביע חותם על התהליך המדיני - כפי שעשה עם יצחק רבין והמלך חוסיין. "רבין נתן לקלינטון רגע היסטורי נדיר"

ביל קלינטון ויצחק רבין בשנת 1995
ביל קלינטון ויצחק רבין בשנת 1995 | צילום: רויטרס

רק בשבת האחרונה עמד ביל קלינטון על הבמה בככר רבין וסיפר, שוב, עד כמה היה חזק הקשר בינו לבין יצחק רבין ז"ל - ועד כמה השפיע עליו, אישית ומדינית.

 

במסגרת פרויקט "סודות שיחות השלום" של המקור מספר אהרון מילר, ששימש במשך 15 שנים (1988-2003) כעובד במשרד החוץ האמריקני שהשתתף במשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים, לירדנים ולסורים, עד כמה עיצב חסרונו של רבין את קבלת ההחלטות של האיש שנחשב אחד הכריזמטים והמשכנעים בעולם.

 

>> לכתבות נוספות בפרויקט המקור

סודות שיחות השלום: פרק 1 המלא

טור: מה היתה הטעות הגדולה ביותר בקמפ דייויד?

מדוע נזפה השרה אולברייט בסגן ראש השב"כ לשעבר?

 

"מוחמד דחלאן אמר לי על קלינטון 'איך הוא זוכר את כל השמות, הוא אפילו יודע כמה אסירי פתח יש שם', הוא היה המום מהשליטה שלו בפרטים", מספר מילר. בצד של קלינטון, אני חושב שהוא תיקשר עם אנשים נהדר. הוא יכל לשכנע... אם היתה לך אי פעם שיחה עם ביל קלינטון, היית מבין כמה הוא כריזמתי, כמה הוא נותן לך תחושה שאתה האדם היחיד בעולם".

לדברי היועץ, "ישראלים ופלסטינים רבים העריכו את זה, שקלינטון יצא מוויי בטוח שהכישרון וכושר השכנוע שלו יביאו להסכם. זו היתה חלק מהמוטיבציה שלו".

 

קלינטון, מוסיף מילר, היה בעל מוטיבציה מיוחדת להצליח במשא ומתן עם ברק בזכות הקשר שהיה לו עם רבין. "היתה לו מערכת יחסים יוצאת דופן לא עם ברק, אלא עם רבין. בכתף אחת, רבין נתן לקלינטון רגע היסטורי נדיר. קלינטון כתב בספרי הזכרונות שלו שהוא אהב את רבין כמו שלא אהב אף אחד אחר. זו הצהרה יוצאת דופן כשמדובר בנשיא אמריקני. בכתף השנייה היה המלך חוסיין, וכשהוא בימיו האחרונים, הוא בא לוויי, ואני זוכר כמה נדירה היתה החוויה הזו.

 

באוזן אחת רבין, באוזן שנייה חוסיין

"אז הנה ניצב ביל קלינטון, עם 6 חודשים שנותרו לו בקדנציה, וכמו כל הנשיאים, הוא רוצה להשאיר אחריו מורשת, על נושא שהיה אכפת לו ממנו", מסביר מילר. "באוזן אחת לוחש לו 'ראש הממשלה הקדוש שנרצח', ובאוזן שנייה נמצאת תמונתו של המלך האמיץ חוסיין, שעשה שלום עם ראש הממשלה שנרצח, ואז יש ראש ממשלה רב עוצמה ואמיץ (אהוד ברק) שאומר לנשיא 'אנחנו יכולים לעשות זאת, אני יכול לעשות זאת, אני מוכן ללכת רחוק יותר מכל אחד אחר".

 

"כשאתם מצרפים את כל זה ביחד למעבד המזון של תהליך השלום, נוצר הצורך, נוצרה הנחיצות, בקיום של ועידת המנהיגים השנייה בלבד בהיסטוריה בחסות נשיא אמריקני לענייני הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

 

פגישת צוות המו
פגישת צוות המו"מ הישראלי-פלסטיני-אמריקני בקמפ דייויד: ארון מילר, מדלן אולברייט, גלעד שר, שלמה בן עמי, שלמה ינאי, אמנון ליפקין שחק, חסן עספור, אבו עלא, סאאב עריקאת, מוחמד דחלאן, מרטין אינדיק | צילום: רויטרס