"ההגינות של בוז'י הרצוג לא אפשרה לו לנהל כמו שצריך את הקמפיין"

במשך שבעה שבועות, התלוותה ענת גורן למועמד המחנה הציוני לראשות הממשלה בבחירות 2015. היא הרגישה את המיאוס בשטח כלפי נתניהו ("עד הרגעים האחרונים חשבתי שהוא בר החלפה"), ראתה את ראובן אדלר מנסה לעבוד בתוך המהומה סביב הרצוג ("ניסה להציל את מה שהוא יכול"), ויוצאת עם מסקנה: "זו סטייה שלנו, שמועמד צריך לשדר עוצמה וקול בס, ולא אנושיות וכוונות טובות" • ראיון לקראת "המקור", הערב אחרי המהדורה המרכזית

ענת גורן, בהקרנת הסרט "הרצוג"
ענת גורן, בהקרנת הסרט "הרצוג" | צילום: חדשות 10

הרצוג קונטרול פריק, יורד לפרטים הכי קטנים, לפעמים מיותרים ולא חיוניים. כל זה מאוד הסיט אותו מהדבר עצמו, ובמקום להתרכז בדברים האקוטיים, הוא היה מרוכז בקטנות

ההמולה סביב הרצוג באמת נראית כמו משהו שדורש בעל בית.

 

"ולהרצוג יש אחריות לכך. הוא קונטרול פריק, יורד לפרטים הכי קטנים, לפעמים מיותרים ולא חיוניים. הוא אוהב לדעת הכל ואנשים מעדכנים אותו, גם בדברים שמועמד במסע בחירות לא צריך להתעסק בהם, והוא רוצה לדעת הכל ולשלוט בהכל. הצוות התחלף, אנשים חדשים באו ויש חוסר אמון מסוים בצוות, תחושה שהוא לא סומך עליהם. כל זה מאוד הסיט אותו מהדבר עצמו, ובמקום להתרכז בדברים האקוטיים, הוא היה מרוכז בקטנות".

ועדיין, נראה שהוא עובר תהליך של גדילה בסרט.

 

"הוא מדבר על זה באופן מאוד כנה, על כך שהוא משתפר מהופעה להופעה ומכנס לכנס. יכול להיות שעם עוד קצת זמן ועבודה, ושיפור עצמי, זה היה תופס. אבל אני לא יודעת אם זה רק ספציפית אליו - כל מועמד עובר תהליך במהלך קמפיין".

מי שלא נוכחים בסרט שלך - אבל השפעתם הורגשה בקמפיין - הם יועצי התדמית, מורה הקול. חשת בהשפעה שלהם?

 

"בסוף, צריך להתמודד עם מה שיש. הוא מאוד מודע לחיסרון הפיזי והתדמיתי, אבל בזה צריך לעבוד על העם והבוחר - לא על המועמד. זו סטייה שלנו, שמועמד צריך לשדר עוצמה, קול בס, אני לא יודעת למה זה ממשיך להרשים אותנו. מבחינתי מנהיג צריך להיות חכם, פוליטיקאי טוב, איש עשייה עם כוונות טובות, אנושי ונגיש - ולבוז'י יש את זה בגדול. הוא לא משדר את העוצמה של ביבי, אבל גם לא משתמש ברטוריקה ובהסתה של ביבי - שהיא לא דבר טוב בעיניי".

 

יו
יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג | צילום: חדשות 10

הרגשת שאת מתעדת פיאסקו מתגלגל?

 

"ממש לא. קל מאוד לשבת מול החומרים ולהגיד 'נו, ברור שזה נועד לכישלון'. אבל תוך כדי שליוויתי אותו, התרשמתי בשטח שיש מיאוס מאוד גדול מנתניהו, שהוא בר החלפה. אנשים רצו לראות בבוז'י משהו, שאני לא יודעת אם היה קיים בו או לא, אבל היתה ציפייה גדולה מאוד שינצח, ועד הרגעים האחרונים חשבתי שזה עוד יקרה".

 

רביב דרוקר כתב בבלוג שלו על הבעייתיות של הרצוג בעתות לחץ ("אדם לחוץ מעצמו, שלא לומר היסטרי"), וגם בסרט רואים אותו ברגעים לחוצים מאוד לקראת יום הבחירות. חשבת אז על איך זה ייראה אם הוא ייבחר לראש הממשלה?


"אני לא בטוחה שלנתניהו אין משברים כאלה, באקווריום הקטן שלו שבו הוא מרגיש בטוח. הרצוג הרגיש בטוח בין אנשיו, לא יודעת אם היה תמיד ער לכך שהמצלמה עובדת. אני בטוחה שאם המצלמה היתה בקמפיין של נתניהו, זה לא היה נראה טוב יותר. גם שם היו רגעי משבר עצומים, הקמפיין לא התנהל כמו שצריך, עד שנתניהו יצא בבליץ התקשורתי עם כל התותחים. כשאדם מגיע לפוזיציה של ניהול וקבלת החלטות, הוא בא עם צוות של אנשים ועם עזרה מסביב. בעיניי אין קשר בין ניהול קמפיין לניהול מדינה. אני לא רואה איפה זה חופף".

 

מסיבת העיתונאים של נתניהו
מסיבת העיתונאים של נתניהו | צילום: רויטרס

בחלק שישודר בשבוע הבא, הרצוג עושה חשבון נפש מול המצלמה. מה לדעתך היה רוצה לשנות בדיעבד בקמפיין?

 

"ביטול הרוטציה היה צריך לבוא הרבה קודם - אבל גם זה קשור בהגינות של בנאדם, שעד היום חרד לכבודה של לבני, וזה ההסכם והוא יישאר נאמן לו ולה. והוא היה צריך לפזר את ההמולה סביבו, לפזר את אנשי המטה שלא היו רלוונטיים ולא צריכים להיות שם. הוא רצה להישאר הגון, אבל ראה שבפוליטיקה צריך להתלכלך - ואולי זה מה שהוא צריך להבין לקראת הפעם הבאה, אם תהיה כזו".