דן חלוץ: "לבנון היתה אזור טיס חופשי. לא היה צורך להגביל את חיל האוויר"

המקור, תחקיר מלחמת לבנון השנייה: קטעים מרצפת חדר העריכה • הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, מסביר איך התוודע למגבלות שהטילו החילות על עצמם, ומה היו ההשלכות של ההחלטה הזו: "כששמים מגבלה על מטוסי הקרב או לא נותנים למסוקים לחצות קו כלשהו בגלל איום זניח, זה מעורר מחשבה. זה לא קו מחשבה של לחימה"

דן חלוץ בראיון לתוכנית "המקור"
דן חלוץ בראיון לתוכנית "המקור" | צילום: חדשות 10

דן חלוץ, הרמטכ"ל בזמן מלחמת לבנון השנייה, הגיע לעמדה הבכירה ביותר בצה"ל מחיל האוויר - אבל בעת שהיה צריך לשלוח את כל הכלים למערכה בקיץ 2006, הבין לפתע שדווקא שם מטילים על עצמם מגבלות, שעלולות לפגוע בתוצאות הלחימה.

 

בקטע מתוך הראיון שהעניק חלוץ לתוכנית "המקור", שמשודר רק כאן, מספר חלוץ על ביקור במטה חיל האוויר בצפון הארץ, בו הבין את הבעיה.

 

"הביקור שבעקבותיו צפה אצלי בפעם הראשונה שאלת המגבלות שהחילות שמים על עצמם בכל מיני הקשרים, היה בפיקוד צפון בתא של חיל האוויר", אומר חלוץ. "שם, כשמפקד התא בדרגת תת אלוף מסביר לי, שאלתי למה א' ולמה ב', והוא אמר לי שזה בגלל הגבהים המזעריים שחיל האוויר הגדיר.

 

> לחלק הראשון של תחקיר "המקור" על מלחמת לבנון השנייה
> מרצפת חדר העריכה: מה חושב אהוד אולמרט על דן מרגלית?

> מרצפת חדר העריכה: מדוע עבר עמיר פרץ לקהיליה חינוכית?

 

דן חלוץ
דן חלוץ | צילום: רויטרס

"עכשיו, זה בסדר להגדיר גבהים מזעריים, אין על כך דיון", ממשיך חלוץ, "אבל הם נגזרים מהסיטואציה. במקרה הזה, לבנון היתה איזור של טיסה חופשית לחיל האוויר. לא היה יריב אמיתי. היו להם טילי נ"מ מעטים, אבל על מטוסי הקרב זה היה איום זניח. ולכן, כששמים מגבלה על מטוסי הקרב כתוצאה מאותו איום, או לא מאפשרים למסוקי קרב לחצות קו כלשהו, זה מעורר מחשבה. זה קו מחשבה של ביטחון שוטף, לא של לחימה".

 

חלוץ מסביר כי הלך הרוח באותה תקופה היה צריך להיות אחר. "יש מלחמה, אז מסוקים ייכנסו", כהגדרתו. "ואם הם יפלו, הם יפלו. כי המשימה קודמת עכשיו לשיקול של מסוק ישרוד או מסוק לא ישרוד".