"המקור": היחס החם של משרד האוצר לדורותיו למשחדים לכאורה ממועצה אזורית שומרון

בין סבך הדיווחים על חקירת השחיתויות הגדולה שבמרכזה ישראל ביתנו קשה היה להבין מדוע פנתה מועצה אזורית שומרון לשחד את המפלגה, כשבראשה דווקא פוקד גדול בליכוד. ואולם, על פי חושף הפרשה יואל נוימן התשובה נעוצה בשיטה באמצעותה שרי אוצר לדורותיהם הביאו למחיקת מיליונים עבור המועצה. בראיון לתחקיר "המקור" סיפר: "קיבלנו כסף מהמדינה כדי לבנות בתים ושדדנו אותו. מעלנו בתפקידנו"

מעלה אדומים
מעלה אדומים | צילום: רויטרס

מפרטי חקירת השחיתויות שבמרכזה ח"כ פאינה קירשנבאום קשה היה להבין מדוע פנתה המועצה האזורית שומרון, שבראשה פוקד גדול של הליכוד, לשחד את בכירת ישראל ביתנו. ואולם, היכרות עם יואל נוימן, האחראי על חשיפת הפרשה העלתה תמונה של מסכת ארוכת-שנים במעורבות שרי האוצר לדורותיהם ועשרות מיליוני שקלים שנעלמו ונמחקו על ידי המדינה בנקל.

עד לפני כמה חודשים נחשב היה נוימן ששימש כמנהל במועצה אזורית שומרון בשר מבשר ממסד ההתנחלויות. בין היתר, בנה פרויקטים בשומרון, ניהל יישובים ונעצר בהפגנות ימין. ואולם, לפני חודשיים הדברים השתנו כשדיווח על הסטת כספים מהמדינה שיועדו להתנחלויות ולכיסי מקורבים לישראל ביתנו. במרכז הפרשה ראש המועצה, גרשון מסיקה, שנעצר בחשד כי נתן שוחד לקירשנבאום.

לדברי נוימן, "כינסתי את משפחתי ואמרתי להם 'תדעו לכם, מתחיל כאן תהליך שבו יגידו עליי: 'אתה אויב השומרון', איך עשית את זה לגרשון, יגידו 'בגללך מפסידים בבחירות', וכולם יירקו עליי ואני אהיה אויב העם. בסופו של דבר אנחנו הציבור משלמים את מחיר המעילה בהתיישבות, וזה דבר שאי אפשר להשלים איתו".

על פי הפרטים שחשף נוימן, ממשלת נתניהו הראשונה החליטה להחזיר לחיים שיטה שהייתה נהוגה שנים קודם, ושבאמצעותה הועברו להתנחלויות מאות מיליוני שקלים במהלך השנים. זאת, באמצעות "הלוואות אגודה" שיועדו ליישובי הפריפריה והופנו בפועל ליהודה ושומרון ובכלל זה למועצה שבה פעל נוימן. "מדובר היה בעשרות מיליוני שקלים להקמת 220 בתים", אמר נוימן והוסיף כי במקומות מסוימים אליהם יועד הבנייה והשיכון בפועל לא התרחשו.

לדברי נוימן, "הבתים ביישוב לשם עומדים פה כבר 15 שנה. המדינה נתנה כסף נדיב ואנחנו אנשי השומרון האידיוטים גנבנו אותו. אנחנו קיבלנו כסף מהמדינה כדי לבנות ושדדנו אותו. אנשי השומרון, מעלנו בתפקידנו, קיבלנו בצורה נדיבה ביד פתוחה אמצעים כדי ליצור התיישבות, והחרבנו אותה. זו האמת".

ואולם, גילוי מרעיש אף יותר עולה מהשיטה שבה לכאורה נהגה המדינה להתערב בהמשך השיטה. מתברר כי משרד האוצר שהתקשה להחזיר את הלוואות המיליונים שנלקחו כדי להבטיח את מכירת הבתים שלא שוכנו, פנה למחיקת חובות. "הדברים היו על השולחן: הכסף נעלם והוא לא היה צריך להיעלם. אני יודע אם אמרו את המילים 'עשקנו, גנבנו, גזלנו'? אני מעריך שלא אמרו", אמר נוימן בהתייחס למהלך שהושג באמצעות הכספים המכונים "קואליציוניים".

נציגיו של מסיקה: "כל פעולותיו היו במסגרת החוק"

מנציגיו של גרשון מסיקה נמסר: "תכנית ׳המקור׳ יודעת היטב כי ממר מסיקה נבצר מלהתייחס לכתבה בשל החשש שהדבר יהווה שיבוש הליכי חקירה. שידור הכתבה בלי אפשרות להגיב היא הפרה בוטה ורמיסה של האתיקה העיתונאית.

מר מסיקה מכחיש מכל וכל את הטענות כלפיו. היחידה החוקרת של המשטרה הבהירה באופן חד וברור בבית המשפט כי מר מסיקה אינו נחשד בלקיחת שוחד לכיסו".

 

עוד נמסר: "יתרה מכך, כל טענותיו של מר נוימן בבית המשפט המחוזי נדחו על הסף והוא חויב בהוצאות בית משפט על סך 85 אלף שקלים. בתקופה הקרובה תוסר המסיכה מעל פניו האמיתיות של מר נוימן. כל פעולותיו של מסיקה היו במסגרת החוק ועל מנת להציל את החברה לפיתוח השומרון מקריסתה ומסגירתה".

 

יו
יו"ר מועצה אזורית שומרון גרשון מסיקה | צילום: ניק קוליוחין