טור: כך מיזמז היועמ"ש וינשטיין את תיק דנציגר

כשהיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין החליט סוף סוף לחקור את השופט דנציגר, הוא דאג קודם לקשור (לא לבד, בצמרת המשטרה עזרו לו), את הידיים והרגליים לחוקרים. דנציגר קיבל בחקירה הנחות סלב, שאפילו ראש ממשלה לא מקבל בישראל • טור לקראת שידור התוכנית "המקור" על פרשת דנציגר, הערב

רביב דרוקר, ערוץ 10
רביב דרוקר, ערוץ 10 | צילום: רונן פדידה

התחקיר שלנו הערב על הדרך בה התנהל התיק הפלילי נגד שופט ביהמ"ש העליון, יורם דנציגר, מתיימר להרים קצת את המכסה של הקופסה השחורה שנקראת מערכת אכיפת החוק.

 

בלי להמשיך להתפלצף, הנה קטע מדהים ממסמך פנימי, שכתבה פרקליטה בשם דנה נאמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה. נאמן מונתה לשמש כפרקליטה מלווה של צוות המשטרה המיוחד שעבד על תיקו של ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני. היא ושאר הפרקליטים התחילו ללוות את התיק בתחילת שנת 2009. החקירה המשטרתית הסמויה התחילה הרבה לפני כן. רק בסוף דצמבר 2009, לחיאני נעצר, כך שכאשר נאמן כתבה את הדברים הבאים בתחילת יוני 2009, אנחנו כבר עמוק בתוך התיק המשטרתי:

"ערכתי ישיבה עם צוות החקירה של הפרשה במשרדי היאל"כ בלוד, על מנת לעבור על חומר החקירה הקשור לתחום התכנון והבניה.

 

"בישיבה התברר כי חברי צוות החקירה חסרי כל ניסיון וידע בחקירת עבירות בתחום התכנון והבניה וכי חומר החקירה שנאסף עד כה הנו חלקי ביותר ולא מגבש עבירות על חוק התכנון והבניה. לפיכך, לאחר בחינת החומר והנתונים שהוצגו לי הגעתי למסקנה המצערת, כי לא ניתן כלל להוכיח בשלב זה את העבירות החמורות על חוק העונשין, בהן נחשדים החשודים, עבירות המבוססות קודם כל על הוכחת העבירות על חוק התכנון והבניה.

 

"לאור תובנות אלה, הוחלט, כי אין טעם להמשיך ולעבור על הראיות כל עוד לחוקרים אין הבנה בסיסית בתחום התכנון והבניה וכל עוד הם אינם יודעים לקרוא תוכניות, תשריטים והיתרי בניה. הוחלט, כי ננצל את הישיבה כדי שאוכל להעביר את החוקרים 'קורס מזורז' בתחום התכנון והבניה, לימוד חוק התכנון והבניה גופו והעבירות הרלוונטיות לפרשה, מחד והליכי חקירה הכרחיים כשחוקרים את תחום התכנון, מאידך, ערכתי לחוקרים מעין מצגת המסבירה כיצד יש לתקוף תיק חקירה פלילי המבוסס על עבירות של תכנון ובניה, מי המעורבים שבד"כ יש לחקרם באזהרה, מי המעורבים באמצעותם ניתן לאסוף ראיות ואילו ראיות חפציות הכרחיות יש לחפש ולתפוס לצורך הוכחת עבירות התכנון.


"סוכם כי 'השתלמות' זו תמשיך בכל ישיבה לפי הצורך, בהתאם לעבירות הרלוונטיות בכל פרשה ופרשה בה נדון".

 

שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר. קשור לפרשת שלומי לחיאני
שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר. קשור לפרשת שלומי לחיאני | צילום: אתר בתי המשפט

נדמה לי שמיותר לפרשן את מה שכתבה עו"ד נאמן. דבר אחד בטוח יוצא מזה - לחיאני יצא בזול, ממש בזול, מהתיק שלו. אחת הסיבות לכך היא שבמהלך התיק התברר שיש סמטה קטנה, שיותר חשובה מהתיק המרכזי - סמטת דנציגר.

 

היועץ המשפטי יהודה ויינשטיין, לא לבד צריך להגיד, עשה הכל כדי לא ללכת בסמטה הזאת. הוא הרג שנה ושמונה חודשים עד שאיפשר לקחת לראשונה עדות מהשופט דנציגר. סמטת דנציגר עיכבה את תיק לחיאני עוד ועוד, היא פוררה את צוות הפרקליטים שטיפל בו והיא עזרה לו לסיים את התיק הסופר חמור הזה בעסקה שלא תיאמן של עבודות שירות (שרק הוא, לחיאני כמו לחיאני, לא יודע להעריך).

 

כשאיפשר היועץ ויינשטיין סוף סוף לחקור את השופט דנציגר, הוא דאג קודם לקשור (לא לבד, בצמרת המשטרה עזרו לו), את הידיים והרגליים לחוקרים. דנציגר קיבל בחקירה הנחות סלב, שאפילו ראש ממשלה לא מקבל בישראל. ראש ממשלה לא מקבל אפשרות לגרוס את העדויות המקוריות שלו ולהשאיר רק את המתוקנות. אולמרט היה חולם על מצב בו היה בא לחקירה השלישית שלו והיו נותנים לו להתחיל אותה בקריאה מדוקדקת של מה אמר בשתי חקירותיו הקודמות.

 

וכל זה עוד לפני שהגענו לדרך הלא תיאמן בה בושלה ההחלטה לסגור את התיק לשופט 'מחוסר אשמה', ההחלטה שהותירה את דנציגר בביהמ"ש העליון. זה יהיה עיקר הכתבה שלנו הערב.


הכתבה המלאה: הערב בתוכנית "המקור", לאחר המהדורה המרכזית