מי הפיץ את השמועה שמוחמד אבו חדיר נרצח בשל היותו הומוסקסואל?

בשעות שאחרי היעלמותו והירצחו של הנער הפלסטיני משכונת שועפאט, הגיעה לכלי התקשורת גרסה לפיה אבו-חדיר נרצח על רקע כבוד המשפחה. כתבים שהיו בזירה מספרים שהמידע הגיע אליהם מתדרוכים לא רשמיים של המשטרה, במשטרה מכחישים בתוקף: "לא היה ולא נברא"

הלוויתו של מוחמד אבו חדיר בשועפט
הלוויתו של מוחמד אבו חדיר בשועפט | צילום: רויטרס

בתוך השעות הראשונות והמבולבלות שאחרי חטיפתו ורציחתו של מוחמד אבו חדיר, הנער הירושלמי משכונת שועפאט, היתה גם שמועה אחת שאומצה בחום על ידי גורמים מסוימים - ולפיה, הנער בן ה-15 נרצח על רקע כבוד המשפחה, לאחר שהתגלה שהוא הומוסקסואל.

 

תחקיר "המקור" על הרצח, שישודר הערב (רביעי), מעלה טענות מפי כתבי משטרה מכלי תקשורת שונים, לפיה

מקור השמועה הוא בתדרוכים שערכו גורמי משטרה לכתבים הפליליים והצבאיים שהגיעו למקום. דובר המשטרה טוען כי "לא היה ולא נברא", אם כי הכתבים מתעקשים שמשם הגיע המידה השגוי.

 

השמועה התחילה בכלל בדף הפייסבוק "עונש מוות למחבלים", שם ציטטו הודעה של אלינור סידי מ"הבית הפתוח" בירושלים לחברי הקהילה הגאה. "בערך תוך שעה היה לי ברור שאנחנו לא מכירים את מוחמד", היא מספרת, "ואמרתי את זה גם למשטרה".

 

יום לאחר מכן, פרסמה סידי פוסט בפייסבוק: "המשטרה והשב"כ טרם החליטו האם רצח הנער מוחמד אבו ח'דיר פלילי או לאומני, וכבר יש מי ששרבב את שם הבית הפתוח לפרשה. חרושת השמועות שרצה במדינה נוקבת בשמנו כעדים האולטימטיביים וכמי שפרסמו הודעה מטעמנו הנוגעת למותו. השימוש הציני שאנשים עושים בבית הפתוח אינו חדש לי - כבר שנים שאני מוחה עליו - אבל הוא מפתיע ומעציב אותי בכל פעם מחדש. הפעם משתמשים בנו כדי להסיט את החקירה ולהשפיע עליה".

בנוסף, ממשיכים לטעון במשפחת אבו חדיר כי המשטרה לא עשתה די למניעת החטיפה והרצח, למרות נסיון החטיפה של מוסא זלום, לילה קודם. "לילה קודם ידענו שיחטפו ילד", אומר אביו של מוחמד, "שלחו לי הודעות בפייסבוק - תושבי שועפאט, שימו לב, יש יהודים שבאו לחטוף ערבים. לאנשים תושבים של שועפאט, תיזהרו מהמתנחלים. וגם מוחמד ידע את זה".