תחקיר תקצוב בתי הספר: למה הסרוגים נהנים הרבה יותר?

שמענו שמשרד החינוך עושה מדי שנה עבודה רצינית על התקציב של 400 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. מגיע בקר מטעם המשרד, עובר על כל שעה במערכת השעות, ורואה מי שילם עליה. כאשר שר החינוך פירון אישר לנו להגיע למידע, התגלו עובדות מדהימות: בתי הספר הממלכתיים דתיים מקבלים הרבה יותר כסף ממשרד החינוך, וגם נמצאים בעמדה הכי טובה לגייס עוד כספים ממקורות חיצוניים למשרד החינוך

תלמידה מעתיקה מתלמידה אחרת במבחן
תלמידה מעתיקה מתלמידה אחרת במבחן | צילום: אימג' בנק / Getty Images

באמת שלא התכוונו, אבל התחקיר על תיקצוב מערכת החינוך הפך לכתב אישום נגד מערכת החינוך הממלכתי-דתי, נגד הסרוגים.

 

>> לתחקיר "המקור" המלא

 

יצאנו לדרך עם משהו אחר לגמרי. שמענו שמשרד החינוך עושה מדי שנה עבודה רצינית על התקציב של 400 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. מגיע בקר מטעם המשרד, עובר על כל שעה במערכת השעות, ורואה מי שילם עליה. חמדנו את העבודה, וניסינו הן בהדלפות והן דרך בקשות חופש מידע. כלום לא עזר. משרד החינוך העביר מידע חלקי בלבד, שרק גירה אותנו עוד יותר.

 

נערכנו כבר לעתור לבית המשפט (בואו נגיד שאם ערוץ 10 היה פחות חנוק בתקציבו, היינו מגישים אותה זמן רב קודם) עד שבסוף שר החינוך, שי פירון (אני חושף את הפרט הזה בהסכמתו), פשוט אמר - טוב, תנו להם את זה.

הרגשנו שאנחנו חושפים אט אט את סודות התקצוב של מערכת החינוך. התברר לנו שלא רק שהעבודה הסופר חשובה הזאת לא נחשפת לציבור, היא אפילו לא הועברה לרשות להערכה ולמדידת מידע במשרד החינוך

כך או כך, מהר מאוד בלטה לעין עובדה מדהימה. בתי הספר הממלכתיים דתיים מקבלים הרבה יותר כסף ממשרד החינוך, והם גם נמצאים בעמדה הכי טובה לגייס עוד כספים ממקורות חיצוניים למשרד החינוך. מקור אחד כזה הוא בנות שירות לאומי, שבאות לביה"ס ומתגברות אותו. רבות מהן שייכות למגזר הזה ובאופן טבעי, הולכות לשרת בבתי ספר של המגזר הזה. כנ"ל מורות חיילות.

כשנתניהו מגיע לשדרות, לאן ראש העיר דווידי ייקח אותו? לבית הספר בראשו עמד. חבל שדווידי לא לקח אותו לבית הספר החילוני גיל רבין, שנהנה מהרבה הרבה פחות משאבים - והישגיו בהתאם

זה לא נגמר כאן. הלכנו להצליב את הנתונים עם האווירה בבתי הספר וההישגים שלהם. כמו שהראינו בתחקיר קודם, בתי הספר הדתיים שולטים ללא עוררין בצמרת בתי הספר האלימים בארץ. את זה עוד ניתן להסביר בכך שאלו בתי ספר נפרדים לבנים ובנות ובנים יותר אלימים, אבל למה בתי הספר הדתיים גם כל כך דומיננטיים ברשימת בתי הספר שתלמידיהם לא שבעי רצון ללכת אליהם?

 

יותר מזה, לבתי הספר הדתיים יש כל כך הרבה כסף - אבל אין אף בית ספר דתי ברשימת 28 בתי הספר שהישגיהם הכי טובים בארץ. לעומת זאת, 22 מ-28 בתי הספר שהישגיהם הכי גרועים בארץ הם בתי ספר דתיים. במילים אחרות, מערכת החינוך הממלכתי-דתי מנפיקה יותר מדי בתי ספר אלימים, שהתלמידים בהם ממש לא שבעי רצון ללכת אליהם, וההישגים שלהם מזעזעים. העיקר שלאחרונה משרד החינוך החליט לייצר רשימה חדשה של בתי ספר 'ערכיים'. ונחשו מי שולט ברשימה האמורפית הזאת, שמזכה את בית הספר בלא מעט כסף? נכון, בתי ספר דתיים.

חיכינו. מחכים. נחכה

לפני שנה וחצי נכנס שר חינוך חדש, שמתמצא היטב בעיוות התקציבי הנורא של מערכת החינוך הישראלי (לפי מחקר של ה-OECD, אנחנו נמנים על 4 המדינות היחידות שיש בהן מערכת תקצוב רגרסיבית). ערבים, חרדים ובדואים מקבלים הכי מעט. בתי ספר גדולים בערים חילוניות, לא עשירות, כמו פרדס חנה, חולון ופתח תקווה, נדפקים. בתי הספר הממלכתיים - דתיים מקבלים הכי הרבה, כשבראש הפירמידה נמצאים בתי הספר 'התורניים', אלו שממשיכים לא פעם לסנן תלמידים על בסיס אורח חיים דתי, וכך מצליחים גם לא פעם לקבל את התלמידים הטובים יותר.

 

פירון נשבע לתקן את העוול הזה, עוד כשהיה מנכ"ל תנועת "הכל חינוך". שנה וחצי עברה וכלום לא קרה. סליחה, כן קרה משהו. דיברו על זה. פירון דיבר על זה ומיד קיבל נביחה פומבית מנפתלי בנט.

 

לפני שנה אמרו לנו במשרד החינוך - אנחנו מגבשים רפורמה. חיכינו. ביולי השנה אמרה מנכ"לית משרד החינוך בכנסת שהיא מגבשת רפורמה. מחכים. אתמול אמר השר פירון בכנס קיסריה, שאוטוטו הוא יוצא עם הרפורמה ושזו תהיה מהפכה של ממש. נחזיק לו אצבעות. ברור כבר שאם תהיה רפורמה, היא תהיה רק על התקציבים לבתי הספר היסודיים. מה עם גני הילדים? מה עם התיכוניים? טוב, לא נהיה חמדניים.