פרס נובל בכימיה 2013: כולם רוצים שיטפטף עליהם קצת נובל

שני הזוכים הגדולים של הפרס בכימיה בשנה שעברה, הפרופסורים מייק לוי ואריה ורשל, אמנם לא מודים כי המדינה זנחה אותם, אומרים כי הם ישראלים לכל דבר ולא מתלהבים מהחיבוק של אחרי הזכייה בפרס. מסע מהקיבוץ ועד לכנסת דרך ביקור בשוודיה וולס אצל המלך. כתבתם של רזי ברקאי וקרן שמש

אריה ורשל ומיכאל לויט בטקס הענקת פרסי נובל
אריה ורשל ומיכאל לויט בטקס הענקת פרסי נובל | צילום: חדשות 10

(17:06 דקות)

לפני 50 שנים הגיעו פרופסור מייק לויט ופרופסור אריה ורשל למכון ויצמן, והתחילו לראשונה בעבודה על המחקר שלהם, זה שבשנת 2013 הביא להם את פרס נובל בכימיה.

מאז השניים המשיכו במחקר שלהם לחוד וביחד אך קיבלו את ההערכה שלהם בישראל רק לאחר שהוכרז על זכייתם בפרס המדעי הנחשק. "הועזבתי על ידי מכון ויצמן שלוש פעמים", סיפר פרופסור ורשל. יחד עם זאת, גם הוא וגם לויט, רואים בעצמם ישראלים לכל דבר.

"אני שמח שסוף סוף מכירים בו בצורה כזאת מטורפת זה משהו באמת יוצא מן הכלל", אמר ראובן לויט, בנו של מייק. "אני חושב שזה שלא החזיקו אותו ולא השאירו אותו פה זה הפסד שלהם אבל רווח שלו הוא הרוויח מזה שהוא היה בחו"ל", הוא הוסיף.

ואכן, למרות שהשניים מצטנעים ומסרבים לומר שישראל שכחה והזניחה אותם, הם קיבלו את הפרס בשוודיה, בורכו בעשרות שיחות טלפון, ביניהן מראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשיא המדינה שמעון פרס, וביקרו בכנסת בהתכנסות ברכות ממשרד המדע.