מיכאל בן יאיר: "אולמרט אמר, 'אתה מחסל אותי'"

סדרת "שותפי הסוד" של "המקור": היועץ המשפטי לממשלה באמצע שנות ה-90 מספר על הפגישה בה הודיע לראש עיריית ירושלים דאז על פתיחת החקירה בפרשת החשבוניות הפיקטיביות, טוען שהאשמות שר המשפטים נאמן עם כניסתו לתפקיד היו "מטופשות ואוויליות", ומסביר מדוע הועמד רפול לדין

מיכאל בן יאיר
מיכאל בן יאיר | צילום: המקור

מיכאל בן יאיר שימש כיועץ המשפטי לממשלה בין 1993 ל-1997, בימי ממשלת רבין השנייה ואחרי רצח רבין. אבל הוא גם "זכה" להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה לעתיד - אהוד אולמרט, כאשר האחרון כיהן כראש עיריית ירושלים, בפרשת החשבוניות הפיקטיביות.

 

"ההחלטה לגבי העמדתו לדין של אולמרט התעכבה שנים ארוכות מאוד, ולדעתי מסיבה לא מספיק עניינית", הוא אומר בתוספת לסדרת תוכניות "שותפי הסוד" של "המקור" - ומספר על הרגע בו הודיע לו על פתיחת החקירה נגדו.

 

(10:42 דקות)

 

"באותו יום הוזמנתי להרצות בפני יועצים משפטיים של רשויות מקומיות באודיטוריום בעיריית ירושלים, ואחריה נכנסתי אליו לחדר והודעתי לו אישית", משחזר בן יאיר, "הוא אמר לי 'אתה מחסל אותי' - והיינו ידידים, אני ואהוד. אמרתי לו 'אני מצטער, זה המצב'. הוא שאל 'את מי אקח כעורך דין?', ועניתי לו 'קח את מי שאתה רוצה, גולדנברג, יגאל ארנון'. וארנון באמת היה עורך הדין שלו. כנראה היינו יותר מחמירים מהשופט מודריק כשהגשנו את כתב האישום. בבית המשפט המחוזי הוא זוכה, בטענה שלא היתה לו ידיעה על הדברים האלה".

 

לראיונות נוספים בסדרה

 

>> יצחק זמיר על הבית הבלתי חוקי של פעיל ליכוד, שסיבך את אריאל שרון

 

>> מני מזוז: "לא יכולתי להחליט על ליברמן בגלל עיכובים מצד הפרקליטות"

 

>> יוסף חריש מספר: כך פרצו אנשי ש"ס לביתי בשל פרשת "אל המעיין"

 

>> מאיר שמגר: "הייתי ביחסים טובים עם הממשלה, אבל 'לא' שלי היה 'לא'"

 

>> אהרן ברק: "בגין אמר לי, 'אי אפשר שקרטר יקרא על הנסיעה שלי בעיתון'"

 

בן יאיר מספר גם על תיק רפול, בו הועמד לדין רפאל איתן בשל הוצאת תצהיר ממחשב צה"לי ללא היתר. "אני סברתי, למרות שעמדת הפרקליטות היתה שונה, שישנה עבירה. בחברות, כשאתה משתמש במידע פנים, אתה עומד לדין פלילי. כאן מדובר על יושב ראש מפלגה, וודאי שאי אפשר לעשות שימוש במידע פנים. אני מתייחס להגנת הפרטיות ולחוק לשון הרע ברצינות. אי אפשר לפגוע בפרטיות של אדם ובשמו הטוב".

"שר יוצא בהכרזות מטופשות כאלה?"

אצל בן יאיר אירע גם מקרה חריג, בו הועמד לדין שר המשפטים, יעקב נאמן, באשמת שיבוש הליכי חקירה והגשת תצהיר כוזב לבג"ץ, בעניין עד אותו הכיר במשפט דרעי. "זו לא היתה פגישה נעימה. בכל זאת הוא ישב חדר מאחוריי", הוא נזכר.

 

מה שעוד לא היה נעים לבן יאיר היתה הביקורת הפומבית שמתח נאמן על משרד המשפטים עם כניסתו לתפקיד. "הוא אמר שאין מספיק חובשי כיפות, שתיקים נסגרים רק בכיוון אחד (לשמאל, ולא לימין - ר.ד). מעבר לכך שהדברים האלה לא נכונים, מטופשים ואויליים - הרי יש כל כך הרבה חובשי כיפות במשרד המשפטים - הם גם לא מכובדים. שר יוצא בהכרזות מטופשות כאלה?".