כך כמעט הועמד אריאל שרון לדין, בגלל בית לא חוקי של תורם לליכוד

סדרת "שותפי הסוד" של "המקור": יצחק זמיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, מספר כיצד ניסה להרוס בניין מפואר ופיראטי, שהוקם על אדמות מדינה, למרות התנגדותו של שרון, שר החקלאות דאז: "אם היינו עוברים על כך לסדר היום, לא הייתי יכול לנקוט בצעדים נגד אף מבנה בישראל"

יצחק זמיר
יצחק זמיר | צילום: המקור

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון כמעט הועמד לדין על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בעת שכיהן כשר החקלאות - וזאת בגלל בית ענק, מפואר ולא חוקי, שהקים גרייבר, מקורב לשרון, פעיל ליכוד ותורם גדול למפלגה. אל הפרשה הזו חוזר יצחק זמיר, שכיהן כיועמ"ש בין 1978 ל-1986, בתוספת לסדרת תוכניות "שותפי הסוד" של "המקור".

 

(5:17 דקות)

 

"בשעתו ייחסנו לפרשה הזו הרבה חשיבות, היום לא מכירים אותה", הוא מספר. "אותו גרייבר היה תורם לליכוד ונהג בהתאם - הוא הקים ארמון, בית מפואר, על אדמת מדינה חקלאית. הבית הוקם שלא כחוק, על גבה של המדינה, ללא תוכנית בניין או היתר בנייה - איפה שלא נגעת, זה היה פסול מיסודו. המסקנה היתה ברורה: צריך לפנות ולהרוס את הבית הזה".

 

לראיונות נוספים בסדרה

 

>> מני מזוז: "לא יכולתי להחליט בעניין ליברמן בגלל עיכובים מצד הפרקליטות"

 

>> יוסף חריש מספר: כך פרצו אנשי ש"ס לביתי בשל פרשת "אל המעיין"

 

>> מאיר שמגר: "הייתי ביחסים טובים עם הממשלה, אבל 'לא' שלי היה 'לא'"

 

>> אהרן ברק: "בגין אמר לי, 'אי אפשר שקרטר יקרא על הנסיעה שלי בעיתון'"

 

אבל מסקנות לחוד וביצוע לחוד. "גרייבר היה מקורב מאוד לשר החקלאות, ולא נתנו לי לבצע את זה. שרון התנגד", מספר זמיר. "קיבלתי החלטה, ואי אפשר היה לבצע אותה. איכשהו זה הפך לעניין פוליטי שעשה כותרות גדולות - מה פתאום להרוס בית יפה של איש טוב? אבל ראיתי בזה עניין עקרוני, מכיוון שאז כבר קיבלנו ידיעות על תנועה לא מאורגנת של בנייה בלתי חוקית והשתלטות על אדמות מדינה. ואם במקרה הזה היינו עוברים לסדר היום, לא הייתי יכול לנקוט בצעדים נגד אף מבנה אחר".

"הייתי אמור להיות המורה של שרון. לא שראיתי אותו בשיעורים"

איך הסיפור נגמר? "במבצע צבאי", מחייך זמיר, "אליו גייסתי כוחות ענקיים של המשטרה. הוא גייס אנשים רבים למנוע הריסה, ונוצר מצב טראומטי. היו אנשים בשטח שסייעו לגרייבר, ובסוף הוא לקח 50 עיוורים מבית עיוורים סמוך והכניס אותם לתוך הבית כדי לקרוא תהילים. אז מה לעשות, להפיל את הבית על עיוורים? בסוף המבצע הצליח - העיוורים הוצאו והבית נהרס".

 

חוץ מאותה תקרית, זמיר מציין כי יחסיו עם שרון היו תקינים. "הוא היה קורא לי 'מורי ורבי היועץ המשפטי'. הוא היה סטודנט למשפטים, הייתי אמור להיות המורה שלו. לא שראיתי אותו פעם בשיעורים, אבל הוא היה קורא לי מורי ורבי".