אהרן ברק: "הדלפות הן צרה צרורה. גופים לא מכנסים ישיבות, מחשש שפרטים יודלפו"

שותפי הסוד: היועץ המשפטי לממשלה בין 1975 ל-1978, אהרן ברק, מספר כיצד דיווח לו ראש הממשלה בגין על נסיעה לקרטר בלי לעבור את אישור הממשלה כדי ש"קרטר לא יקרא על זה בעיתון", ומה הסיבה הטובה ביותר להשתמש בפוליגרף: "זהו אמצעי שמוביל בחקירה, לא ראייה לבית משפט"

אהרן ברק
אהרן ברק | צילום: המקור

שלוש שנים שימש אהרן ברק כיועץ המשפטי לממשלה, אבל אותן שלוש שנים, בין 1975 ל-1978, היו מהסוערות בתולדות המדינה במובן המשפטי-פוליטי, וכללו את פרשת חשבון הדולרים של משפחת רבין, התאבדותו של השר אברהם עופר עקב חקירת משטרה נגדו, החקירה נגד אשר ידלין, וגם הסכסוך בין יצחק רבין לשמעון פרס במפלגת העבודה, בו שני הצדדים הפגינו חשדנות רבה זה נגד זה, כולל האשמות בהדלפות.

"מה שהנחה אותי", אומר ברק בראיון המובא כאן כתוספת לסדרת תוכניות "שותפי הסוד" של "המקור", "היתה המחשבה שהדלפות היא צרה צרורה. לא רק בגלל שההדלפה מגיעה לגורם שלא אמור לדעת, אלא שפשוט לא מכנסים גופים שצריך לכנס, בגלל חשש שפרטים יודלפו".

(8:26 דקות)

לאחר פרישתו מהתפקיד, מונה ברק על ידי ראש הממשלה המנוח מנחם בגין כיועץ משפטי, לקראת גיבוש הסכמי קמפ דייויד. הוא מדגים כיצד ההדלפות השפיעו על תהליך קבלת ההחלטות. "בגין יוצר תוכנית מדינית, נותן לה לבוש משפטי ואז אומר לי 'אנחנו נוסעים לג'ימי קרטר'. אמרתי לו, 'הממשלה אישרה את זה? ועדת חוץ וביטחון הבינה את זה? אתה לא רץ מהר?', והוא ענה לי, 'אני לא יכול שקרטר יקרא על זה בעיתון. קריטי בעיניי שהוא ישמע על זה ממני'. וכך היה, למרות שאחד השותפים לידיעה, הרמטכ"ל דאז מוטה גור, התנגד לנסיעה".

>> מני מזוז: "לא יכולתי להחליט בעניין ליברמן בגלל עיכובים מצד הפרקליטות"

 

>> יוסף חריש מספר: כך פרצו אנשי ש"ס לביתי בשל פרשת "אל המעיין"

 

>> מאיר שמגר: "הייתי ביחסים טובים עם הממשלה, אבל 'לא' שלי היה 'לא'"

ברק נחשב לאחד מחלוצי השימוש בפוליגרף, ככלי חקירתי. הוא לא חושב שמדובר בפתרון כוללני לכל פרשת אמירת שקר בישראל, אבל הוא מסביר במה המכשיר עוזר. "זה טוב כהדרכה לחקירה, כ'ליד'. כאשר ידלין נשאל האם היתה עסקה X עם גברת מסוימת והיה אומר 'כן, אבל זה עניין פרטי', אז דרך הפוליגרף אפשר לכוון אותו אל עצם העניין. זה אמצעי לחקירה, לא ראייה לבית משפט".

"לא חייבים ללכת להיבדק, אבל זה נתון שנלקח בחשבון"

הוא נותן דוגמה נוספת, מישיבה של ועדת שרים לענייני ירושלים. "הוחלט שם על סגירת עיתון כלשהו וזה הודלף. אמרתי למשטרה לחקור, והמשטרה אמרה שאחת מדרכי החקירה היעילות ביותר לדעתה היא הפוליגרף. אמרתי 'בסדר', והלכתי בעצמי לפוליגרף - ניסיון לא סימפטי, כידוע לעם ישראל. וכך עשינו לכולם, כולל לטדי קולק. בסופו של דבר, אחד מפקידי עיריית ירושלים נמצא דובר שקר, וכך נפתרה הבעיה".

כאשר אנשים כמו טדי קולק או שלמה הלל (לשעבר יושב ראש הכנסת ושר בכיר) נקראים לפוליגרף, הם לא מתרעמים?

"הם לא חייבים ללכת להיבדק", מחייך ברק, "אבל אם הם לא הולכים, גם זה נתון שיילקח בחשבון".