אהרן ברק: "לבי כאב על אברהם עופר, אבל מה הייתי יכול לעשות? לא לחקור?"

הערב בתוכנית "המקור": פרק ראשון בסדרת הראיונות הנדירים עם היועצים המשפטיים לממשלה, על אחורי הקלעים של הפרשיות הגדולות בתולדות המדינה • אהרן ברק, ששימש כיועץ בין 1975 ל-1978, מדבר על חשבון הדולרים של משפחת רבין, ועל השר אברהם עופר שהתאבד בגלל חקירת המשטרה נגדו

אהרן ברק
אהרן ברק | צילום: המקור

תוכנית התחקירים "המקור" חוזרת הערב לעונת שידורים חדשה, כשאל רביב דרוקר יצטרף העיתונאי ואיש הרדיו, רזי ברקאי. משדר פתיחת העונה, שיתפרש על-פני שני פרקים, יכלול סדרת ראיונות גלויי-לב עם היועצים המשפטיים לממשלה לדורותיהם, שיספרו לראשונה על האירועים ההיסטוריים, והדילמות הלאומיות, להם היו שותפים.

 

צפו בקטע מהפרק הראשון (1:25 דקות):

 

אהרן ברק שימש כיועץ המשפטי לממשלה באחת התקופות הסוערות שידעה מדינת ישראל - בין 1975 ל-1978. הוא היה אחראי בין היתר על פתיחת החקירה נגד בני הזוג רבין בפרשת חשבון הדולרים, וסירב להורות על סגירת החקירה נגד שר השיכון בממשלתו של יצחק רבין דאז, אברהם עופר - שהסתיימה בהתאבדותו של השר, ובשם נרדף לטראומה בחקירות אישי ציבור. "מענים אותי, שופכים את דמי ומתעללים בי", כתב השר עופר במכתב שהשאיר עם התאבדותו בינואר 1977.

 

"כשעדכנתי את רבין בעדותו של עד המדינה בפרשה, שהביאה לפריצת הדרך, זה לא היה 'עניין פיקנטי'", מספר ברק לרביב דרוקר. "סיפרתי לו את הרציונל מדוע אני לא מצליח לסיים את החקירה בלוח זמנים קצר מאוד". ואיך הגיב רבין? "הפגישות עם רבין לא היו סימפטיות. 'טוב, שמעתי אותך'".

 

על פרשת אברהם עופר, אומר ברק: "אדם התאבד, אדם שהכרתי אותו - לא מעבר לחקירה, אבל כן הכרתי אותו בחקירה. כמובן שהלב כאב, ושהייתי בהלווייה, אבל אני לא זוכר שחשבתי - נניח אם הייתי יודע שיש סכנה כזו, מה הייתי עושה? נו, מה הייתי יכול לעשות, לא לקיים חקירה?".