עסקת ווייז: כך הפכה החברה הישראלית לתרנגולת המטילה ביצי זהב

מה מעניק לאפליקציית הניווט הישראלית שווי של כ-1.3 מיליארד דולר? מדוע העדיפו ראשי ווייז את גוגל על פני פייסבוק ואיך תשפיע הרכישה עלינו? פרשנות

וייז
וייז | צילום: יח"צ

1.3 מיליארד דולר - זה הסכום, לפי ההערכות, אותו תשלם גוגל עבור רכישת אפליקציית הניווט הישראלית Waze. זאת, נזכיר, עבור אפליקציה פופולרית מאד אמנם - אך כזו שרק לפני חצי שנה החלה לתרגם את המשתמשים למזומנים, עם שילוב פרסומות על גבי האפליקציה.

אז מה בכל זאת הופך את ווייז לאטרקטיבית כל כך, עד שגם אפל וגם פייסבוק, על פי הדיווחים, התעניינו ברכישתה?

1. מאגר מידע עצום.
בעידן בו מיליוני אנשים משתפים מרצונם החופשי אינפורמציה יקרת ערך עבור מפרסמים, הרי שווייז מוסיפה שכבת מידע נוספת. לרשימת הקשרים החברתיים שלנו בפייסבוק ובגוגל פלוס, המקומות שבהם אנחנו עושים צ'ק אין והתמונות שאנחנו מעלים, תתווסף עתה אינפורמציה חדשה ומעניינת - לאן אנחנו נוסעים, מתי אנחנו נוסעים, איפה אנחנו גרים, באלו כבישים אנחנו משתמשים, מה הרגלי התדלוק שלנו ומה מידת הפעילות שלנו באפליקציה. מבחינת גוגל, שגם כך אוספת מידע בקפדנות על המשתמשים שלה, מדובר באוצר של ממש.

2. מנוע צמיחה חדש.
לווייז כיום 47 מיליון משתמשים, המתפרסים על פני 193 מדינות. האפליקציה חינמית אמנם, אך לפני כחצי שנה הכניסה ווייז לאפליקציה פרסומות מבוססות מיקום. תחנות דלק, רשתות מזון מהיר ועסקים נוספים צצים על גבי המפה כאשר אנחנו עוברים לידם. מבחינת גוגל, ענקית הפרסום ברשת, מדובר בפלטפורמה חדשה לשתילת פרסומות ממוקדות היטב, והגדלת ההכנסות.

3. עיכוב המתחרות.
סיבה טובה במיוחד לרכישת ווייז היא מניעת רכישתה על ידי המתחרות. כך למשל - אפל, שעד היום לא ממש התאוששה ממשבר המפות המפואר שליווה את השקת iOS 6. גוגל, שאנדרואיד שלה מתחרה ישירות במערכת ההפעלה של אפל, רוצה לשמור על עליונותה, ובהחלט לא מעוניינת לראות את יריבתה מתחזקת בתחום המפות והניווט בעזרת ווייז. כך גם לגבי פייסבוק, שלפי הדיווחים הציעה לרכוש את ווייז תמורת מיליארד דולר. למזלה של גוגל, היא יכולה להציע לווייז משהו שפייסבוק לא יכולה: שמירת מרכז הפיתוח בישראל.

לסיכום: אם אמנם תצא העיסקה לפועל, מדובר בהישג אדיר עבור החברה הישראלית, שתרשום לעצמה את אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההיי-טק הישראלי. גוגל, מבחינתה, תחזק את עליונותה בתחום הלוהט של המפות והניווט, ותגדיל אוטומטית את מאגר המידע והמשתמשים שלה. השאלה היחידה שעדיין נותרה פתוחה היא: איך, מתי ועד כמה תשפיע הרכישה עלינו המשתמשים.