חשיפת ענק של ויקיליקס: מיליוני מסמכים מתקופת קיסינג'ר

אתר ההדלפות המפורסם ברשת משיק ספריית תכתובות דיפלומטיות, ועל הדרך מעלה את הפרסום הגדול ביותר של חומר לא-מסווג עד כה

Kissinger Cables
Kissinger Cables | צילום: עיבוד תמונה

ריק

טקסט

אתר ההדלפות ויקיליקס מעלה היום את הפרסום הגדול ביותר של חומר לא-מסווג שלו עד כה.

 

מדובר באסופה של 1.7 מיליון מסמכים של מחלקת המדינה של ארצות הברית מהשנים 1973 עד 1976 - שנות כהונתו של הנרי קיסינג'ר כמזכיר המדינה, בעקבותיהן מכנה וויקיליקס את האסופה בשם Kissinger Cables, ומתוכה מעל 200,000 מסמכים הקשורים ישירות אליו.

 

בוויקיליקס טוענים כי בין המסמכים ניתן למצוא מידע חדש על מעורבות ארה"ב במשטרים דיקטטוריים באמריקה הלטינית, שלטון פרנקו בספרד ומשטר הקולונלים ביוון. המסמכים הללו מצטרפים לרבע מיליון התכתובות הדיפלומטיות האמריקאיות שהודלפו כבר לוויקיליקס, וביחד הם מרכיבים מאגר עצום המגיע לכמיליארד מילים. כל זה מושק היום תחת הפרויקט החדש של וויקיליקס הנקרא PlusD - ראשי תיבות של "ספריה ציבורית לדיפלומטית ארצות הברית".

 

שינוי כיוון?

מהלך משולב זה מסמן שינוי כיוון עבור הארגון - מהדלפות של חומרים מסווגים עדכניים לארכוב של חומרים היסטוריים. בוויקיליקס טוענים שפרויקט זה משתלב בשאיפה הכללית שלהם להנגשת מידע על מדינות וארגונים לציבור הרחב.

 

מסמכי קיסינג'ר, לטענתם, אמנם כבר לא היו מסווגים אך הנגישות אליהם היתה נמוכה. "סיבוכיות גם היא צורה של סודיות" טוענים באתר ההדלפות, ובנוסף על כך מציינים כי עשרות אלפי מסמכים שיצאו מסיווג הוחזרו לסיווג סודי לאחר מכן, לכן "לא ניתן לסמוך על הממשלה בניהול ארכיוניה בעצמה".

 

במסגרת הפרויקט תוקנו שגיאות במאגר המידע העצום והוא הומר לטקסט שניתן לבצע בו חיפוש. מאמץ ארכיוני זה אינו הראשון של וויקיליקס, לפניו כבר הוציאו לאור חוברות הנחיות לעובדי גואנטנמו ביי, הכלא האמריקני הידוע לשמצה.