יונדאי חושפת: שילוב בין סגווי, ביצה והליקופטר

ענקית הרכב הקוריאנית חשפה רכב אישי נסיוני שפועל על מנוע שמסתובב בכיוון אחד בלבד

Hyundai E4U
Hyundai E4u | צילום: יחצ

ריק

טקסט 1

בתערוכת הרכב של סיאול, המתרחשת בימים אלה, חשפה חברת יונדאי את הרכב האישי (PMV) החדש שלה. אמנם לא חסרים רכבי קונספט שכאלה בתערוכות מסוג זה, וגם הרכבים שכבר יצאו לשוק דוגמת הסגוויי הם שלג דאשתקד, אבל ראוי להתעכב על ההמצאה האחרונה של קונגלומרט הרכב הקוריאני ולו בגלל העקרון המכני הייחודי שמניע אותה.

 

אך לפני שנגיע למנוע, חובה להתייחס קצת לפחחות. הרכב נקרא E4U, דהיינו "E בשבילך", כשהאות E מסמלת את המילה אבולוציה.

 

האות E גם זכתה בימינו להקשרים של חשמל ואלקטרוניקה, ולא מופרך להניח שהרכב הזה, אם יצא אי פעם לשוק, יונע ע"י חשמל, אך גם לא מופרך שהאות E למעשה מייצגת בראש ובראשונה את המילה EGG, ביצה באנגלית. כי אין דרך אחרת לומר זאת: מדובר בביצה ענקית. ביצה ממונעת. ביצה 4U. היא אמנם צבועה ומעוצבת כאילו כל רגע היא תהפוך לרובוטריק, אבל זו עדיין ביצה-רובוטריק.

 

 

 

Hyundai E4U
Hyundai E4U | צילום: יחצ

טקסט 2

לעניין המנוע: בתחתית הביצה מסתובבת חצי ספרה, מעין קערה הפוכה, באופן קבוע. מאחורי הביצה משתרכים שני גלגלי עזר. למעשה התוצאה היא מנגנון דומה לזה של מסוק, רק הפוך: הספרה המסתובבת משולה לרוטור הראשי של המסוק, המייצר את התנע, וגלגלי העזר מתפקדים כמו הרוטור המשני, שמייצבים אותו ומונעים ממנו להסתובב במקום.

כמו שהמסוק מטה את הרוטור הראשי לכיוונים שונים כדי להתקדם, כך מטה נהג ה-E4U את הביצה לכיוונים שונים כדי לנוע, כשנקודת החיכוך של הספרה בקרקע משתנה וקובעת את כיוון התנועה: בכל נקודת מגע הביצה דוחפת את הקרקע לכיוון אחר. התוצאה המוזרה של המכניזם הזה הוא שהטיה ימינה ושמאלה גורמת לביצה לנוע קדימה ואחורה בהתאמה, בעוד הטיה קדימה או אחורה מניעה את הביצה לצדדים.

 

ביצת ה-E4U נמצאת בפיתוח משנה שעברה והדגם הנוכחי מגיע בינתיים רק למהירות הליכה ממוצעת. אנחנו בנענע10 מעדיפים עדיין להגיע למהירות הליכה ממוצעת באמצעות הליכה של ממש, אבל לא היינו מתנגדים בכל זאת לקבל לידינו את הקסדה המ-ט-ו-ר-פ-ת שהנהג חובש.

 

 

 

Hyundai E4U
Hyundai E4U | צילום: יחצ