פיראט ביי: נמאס, עוזבים לצפון קוריאה

אתר שיתוף הקבצים הפופולרי והגדול בעולם הודיע שהוא "עובר דירה" לצפון קוריאה. האם מדובר רק בהצהרה אמיתית או בעוד מתיחה?

פיראט
פיראט | צילום: Photos8.com, Public Domain
סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

אתר שיתוף הקבצים הפופולרי והגדול בעולם, The Pirate Bay, פירסם הודעה מפתיעה בבלוג הרשמי שלו - לפיה שרתי האתר יעברו להתאכסן ברפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, המוכרת כצפון קוריאה.

 

הסיבה למעבר? לאנשי האתר נמאס מהיחס שהם מקבלים בעולם המערבי, בעיקר מצד גופים המגנים על זכויות יוצרים ורשויות החוק.

 

לפני שבוע, נסגרו שרתי ה-Pirate Bay בשבדיה, שם התארח האתר בשנתיים האחרונות, בעקבות דרישה של גופי זכויות יוצרים. אחרי הסגירה עבר האתר להתארח בנורווגיה וספרד - אבל נראה שגם שם יש כבר פעילות נמרצת לסגירתו. "אנחנו יכולים לגלות היום שמנהיג רפובליקת קוריאה הזמין אותנו למדינתו, כדי שנוכל לנהל את הקרבות שלנו מהרשת שלו", נכתב בבלוג.

 
"זה מצב מאוד אירוני", כתבו אנשי האתר: "נלחמנו מלחמות למען עולם חופשי, והיריבים שלנו הם בעיקר תאגידי ענק מארצות הברית של אמריקה, מקום בו חופש הביטוי הוא ערך עליון [...] אנחנו מאמינים שהמקלט המדיני הווירטואלי שהציעו לנו בקוריאה הוא הצעד הראשון בשינוי היחס של המדינה לגישה למידע.

 

"זו מדינה שמנסה להפתח ודבר אחד בטוח - לא איכפת להם מאיומים כמו מדינות אחרות. בדרכים מסוימות, יש קשר מיוחד בין קוריאה ל-Pirate Bay. נעשה את כל מה שנוכל כדי לנסות להשפיע על המנהיגים שלהם, ולאפשר לאוכלוסייה הרחבה להשתמש בשירותים שלנו".

 

ההודעה נכתבה, לפחות לפי מה שמספרים אנשי האתר, מפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית - ובדיקה של נתוני הרשת של האתר מגלה שהתעבורה אכן מגיעה מצפון קוריאה.

דגל צפון קוריאה מונדיאל 2010
דגל צפון קוריאה מונדיאל 2010 | צילום: ללא קרדיט

אך האם המעבר של The Pirate Bay אמיתי? כנראה שלא. ראשית, צריך להיות מציאותיים: הסיכויים שלצפון קוריאה יש זמן או רצון להתעסק באתר פיראטי מערבי הם אפסיים. גם רשת האינטרנט במדינה לא מספיק מפותחת כדי לתמוך באירוח האתר.

 

והכי חשוב: לאנשי The Pirate Bay יש כבר מסורת של ניסיונות לעבוד על הגולשים שלהם ועל כלי התקשורת כדי לנסות להעביר מסרים. סביר להניח שגם הפעם מדובר בדרך מתוחכמת להעביר מסר בנוגע לחופש המידע ההולך ונעלם בארצות העולם המערבי. מתכנת גרמני הצליחלחקור בצורה מעמיקה את נתוני הרשת, וגילה שלמרות שבמבט ראשון נראה שתעבורת האתר מגיעה מפיונגיאנג, המקור שלה הוא בעצם בקמבודיה. גם העובדה שמחבר הפוסט הוא קים ג'ונג-ביי גורמת לנו לחשוב שמדובר בבדיחה.

תודה לאיתמר רמות!

 

פורסם לראשונה ב"חורים ברשת"
ראו גם:

חיי מתכנת בסדרת תמונות קורעות