קינג יאיר: האם זה "ניצחון האינטרנט" לו פיללנו?

אי אפשר להכחיש דבר אחד – לאינטרנט היה מקום של כבוד במערכת הבחירות הנוכחית, אבל האם הוא זה שהכריע אותה?

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: צילום מסך
סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

בימים האחרונים התעקשו הפרשנים הפולייטים בערוצי הטלוויזיה השונים שמערכת הבחירות הנוכחית הצביעה על "ניצחון האינטרנט" והרשתות החברתיות, ושזו הייתה הפעם הראשונה בישראל בה ההכרעה תהיה ברשת במקום בכיכרות ובשלטי החוצות. כעת, עם פרסום המדגמים בערוצי הטלוויזיה השונים, נותר לתהות אם לניצחון אינטרנט כזה ציפינו - ואם אפשר בכלל לקרוא לזה ניצחון.

 

בואו נסתכל על העובדות: אלא אם יקרה משהו מאוד מפתיע בספירת הקולות ובתוצאות האמת, יאיר לפיד עומד בראש המפלגה השנייה בגודלה בכנסת. יותר מכך: יש לו סיכוי (אמנם קטן, אבל סיכוי) להרכיב את הממשלה הבאה. להגיד שמדובר ב"הפתעת בחירות" זה אנדרסטייטמנט. הפתעות בחירות זה 10-15 מנדטים, לא 19. זוכרים את הג'ינגל של "מצב האומה", שטענו שיאיר לפיד מלך? אז זהו, שכן.

 

מסע הבחירות של יאיר לפיד התחיל ברשת. בזה אין ספק. הוא פתח דף פייסבוק פוליטי זמן רב לפני שהכריז שהוא נכנס לפוליטיקה, הגיב בו באופן אישי, וניסה לעשות לאינטרנט הישראלי את מה שעשה אובמה במסע הבחירות הראשון שלו.

 

יש לו אלפי עוקבים בפייסבוק, ולייקים רבים לכל סטטוס וסטטוס. ולמרות זאת, אי אפשר להגיד שה"אינטרנט" היה בעד לפיד. להפך.

לפיד היה ילד הכפות של הרשת. הגולשים עשו לו חיים קשים מאוד - הם פירקו כל סטטוס וסטטוס שלו, הביעו על טעויות עובדתיות, צחקו על סתירות פנימיות, קראו לו "יהיר לפיד". לפיד, כנראה בתגובה, קצת הוריד את פרופיל הרשת שלו בחודשים האחרונים, ולמעשה די הזניח את האינטרנט מאז שמערכת הבחירות נפתחה באופן רשמי.

 

חשבון הפייסבוק שלו הופקד כנראה בידיהם של יועצי התקשורת שלו, ועבר בעיקר לפרסם מסרים לא מזיקים ולא כל כך אישיים. הוא הפסיק לריב עם גולשים, זנח את ה"טוב ביי", ועבר לעשות את מה שכנראה הקנה לו את התואר מלך: פוליטיקה שלא דרך האינטרנט.

כן, לפיד התחיל באינטרנט, אבל הוא המשיך בתקשורת המסורתית. החודשים האחרונים הוא עשה מרתונים בטלוויזיה, התראיין, דיבר, הצטלם וכדומה. הפוליטיקה שלו אולי חדשה, אבל הקמפיין היה די ישן: ריצה בין אולפנים, הצהרות מעורפלות בתקשורת ופרצוף פוטוגני שקורץ אלינו משלטי החוצות.

ומה קרה בינתיים באינטרנט? באינטרנט מצאו גיבורים אחרים. בנט הפך למלך הממים, וכבש את לבם של הגולשים הימניים - אך כעת התוצאות שלו יחסית מאכזבות. ארץ חדשה יצרו המון הייפ - שלא הספיק כדי להכניס אותם לכנסת.

 

אם התחברתם לאינסטגרם אתמול הייתם יכולים לקבל את הרושם שלמרצ יש רוב בכנסת, אך למרות ששישה מנדטים הם הישג מכובד, זה רחוק מאוד מרוב. גם "דעם", רשימה פופולרית נוספת ברשת, לא צלחה את אחוז החסימה.

אם האינטרנט באמת היה מנצח את הבחירות האלה, והפיד שלנו בשבועות האחרונים היה משקף את התוצאות - התמונה היתה שונה לגמרי.

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: צילום מסך

אז נכון - האינטרנט הוא לא רק היפסטרים תל-אביביים שמייצרים ממים - ומן הסתם לא מעט ממצביעי לפיד וישראל ביתנו גולשים בפייסבוק לא פחות ממצביעי מרצ. אבל כשדיברו על "נצחון האינטרנט" דיברו בדיוק עליהם - על הממים, על תוכן הגולשים, על עוגת הפרסום האינטרנטי. על כוכבי הבחירות שהסקרים חזו להם הצלחה. ומי זכה בסופו של דבר? הסחי שדיבר הכי יפה בטלוויזיה.

אי אפשר להכחיש שלאינטרנט היה בהחלט מקום של כבוד במערכת הבחירות הנוכחית, אבל להכריע אותה? את זה עדיין עושים במקומות אחרים. נתראה בבחירות הבאות?

 

פורסם לראשונה בחורים ברשת

ראו גם:

יש עתיד, חבר: תגובות על תוצאות הבחירות בתמונות