עמוד ענן ברשתות החברתיות: מבצע כזה עוד לא ראינו

פעילות הניו מדיה של צה"ל הדהימה את העולם עם לייב בלוגינג בטוויטר, תיעוד החיסול ביוטיוב ותמונה מפחידה עם כיתוב מאיים. אסטרטגיה מנצחת או הגזמה פרועה? טור דיעה

אחמד ג'בערי - חוסל!
אחמד ג'בערי חוסל! | צילום: עמוד הפייסבוק של Israel Defense Forces

 

עיתונאים וגופי תקשורת מרחבי העולם נדהמו אתמול (ד') לקרוא על חיסולו של אחמד ג'עברי בחשבון הטוויטר הרשמי של צה"ל, ולא בהודעה רשמית או במסיבת עיתונאים כמקובל. אולם היתה זו רק הראשונה בהפתעות שסיפקה זרוע הניו מדיה של צה"ל, שפעילותה האינטנסיבית מרגע החיסול ועד עתה מעידה על היערכות מדוקדקת לחזית החברתית.

את מירב תשומת הלב משך חשבון הטוויטר של צה"ל, בו סופקו עדכונים שוטפים תחת התגית Pillar Of Defense, מסרים חד-משמעיים ("כל האופציות על השולחן. צה"ל מוכן ליזום פעולה קרקעית"), הפניה לעובדות על חמאס ושיתופים מחדש (Retweet) של עדכונים של תושבי הדרום הנתונים תחת מתקפה.

 

ללייב-בלוגינג יוצא הדופן הזה צורפו שני אלמנטים חריגים - סרטון היוטיוב המתעד את רגע התקיפה, ותמונת ענק של ג'עברי שלצידה הכיתוב "חוסל". לתמונה צורף בפייסבוק ובטוויטר גם איום מפורש לפעילי חמאס, לא להראות את פרצופם "על פני האדמה" בימים הקרובים.

הדיווחים לא הותירו את הגולשים אדישים, ותוך זמן קצר הפכו המלים Gaza, Hamas, ו-Israel לנושאים החמים בטוויטר. עמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל התמלא באלפי תגובות, שנעו בין תמיכה ועידוד לבין גינוי חריף של פעולות ישראל. התמונות שהועלו לעמוד, שנועדו להעביר מסר קצר וברור בצורה ויזואלית ו-ויראלית, שותפו אלפי פעמים.

 

 

הברקה או ילדותיות?

כתב הבלוג הטכנולוגי The Next Web, אלכס וילהלם, הגדיר את תמונת ג'עברי כ"תמונה שיכולה להיות פרסומת למשחק וידאו זול", שיחד עם האיום על פעילי חמאס (הילדותי, לדבריו), מעידה על חוסר רצינות מטעם צוות המדיה החברתית.

לעומתו, ג'ון מיטשל מ-ReadWrite סבור כי מדובר במהלך "מבריק בדרכו", והוסיף כי אינו מכיר תקדים לקמפיין מדיה חברתית כזה, שתוכנן עבור מבצע צבאי.

בבלוג AllthingsD עסקו בין היתר בשאלה האם עדכוני צה"ל עומדים בתנאי השימוש של טוויטר ושל פייסבוק, והתחבטו בשאלה האם העדכון שמזהיר את פעילי חמאס לא להראות את פרצופם מפר את האיסור על פרסום איומים ישירים וגילויי אלימות בטוויטר. בלוגים אחרים הסתפקו בדיווח יבש, ללא נקיטת עמדה.

 

בניגוד למבצעים צבאיים קודמים של ישראל, נדמה כי איש לא יוכל לטעון הפעם שההסברה הישראלית לא ממלאת את
תפקידה (אם כי אפשר לתהות, מדוע אחריות זו מוטלת דווקא על הצבא). השאלה היחידה, שבשלב זה נותרה פתוחה, היא האם היא ממלאת אותו בהצלחה.


איך אתם הרגשתם למראה התמונה והסרטון שפרסם צה"ל? ספרו לנו בתגובות