זעזוע חיובי: איך ישפיעו הפיטורים באפל על האייפון הבא

אפל ארגנה מחדש את שדרת ההנהלה, והפקידה את עיצוב הממשק וחוויית המשתמש בידיו האמונות של ג'וני אייב. אם אתם שואלים את אילן גלר, אלה חדשות מצוינות. פרשנות

סקוט פורסטל וטים קוק
סקוט פורסטל וטים קוק | צילום: רויטרס

ריק

במהלך אירוע השקת האייפד מיני, אותו ערכה אפל בשבוע שעבר, עלו על הבמה בזה אחר זה בכירי החברה, אותן פנים מוכרות מאירועים קודמים, למעט נעדר אחד בולט. היה זה סקוט פורסטל, סגן נשיא בכיר לתוכנה ואחד המועמדים הבולטים לרשת את כסאו של סטיב ג'ובס - לפחות בעיני הפרשנים. זה, כנראה, כבר לא יקרה.

החברה הודיעה כי בסוף השנה הנוכחית תיפרד מפורסטל, סגן נשיא בכיר לתוכנה, וג'ון ברווט, שהיה ראש החטיבה הקמעונאית וניהל את רשת חנויות ה"אפל סטור" ברחבי העולם.

במכתב לעובדים בישר טים קוק, מנכ"ל החברה, כי לא ימנה מחליפים לשני הבכירים אלא מעביר את סמכויותיהם למנהלים אחרים. ברווט צפוי לעזוב את החברה באופן מיידי, בעוד פורסטל ישאר בתפקיד ייעוץ למשך מספר חודשים.

למרות הניסוח המפויס של ההודעה הרשמית לעיתונות, אין לאיש ספק: פורסטל לא עזב מרצונו את אחד התפקידים החשובים (והרווחיים) בעולם הטכנולוגיה. הוא נבעט החוצה.

פורסטל: האחראי להצלחתה של iOS

לסקוט פורסטל רקורד מרשים במיוחד באפל. מגיע לו הקרדיט על שתיים מההצלחות הגדולות ביותר של החברה: תכנונה של מערכת ההפעלה OS X למחשבים ביתיים, ו-iOS למכשירי סלולר וטאבלט. החזון היה אולי של סטיב, אך פורסטל הוא זה שהצליח להגשים אותו שנים לפני המתחרים. ג'ובס העריך אותו מאוד על כך, והשניים תוארו כידידים קרובים.

 

ואולם בשנה האחרונה נתחזקה התחושה שמשהו בחטיבת ה-iOS של אפל השתבש. מנגנון ההפעלה הקולית סירי נתגלה בעיקר כגימיק שלא מתקרב ברמת גימורו לסטנדרט הנהוג בחברה, מוצריה של גוגל נתפסו בעיני רבים כחדשניים ומתקדמים יותר, ואז הגיע הפיאסקו האחרון: אפליקציית המפות הבעייתית, עליה נאלץ המנכ"ל טים קוק להתנצל בפני המשתמשים. משם, כך נראה, דרכו של פורסטל החוצה היתה ברורה.

העתיד עדיין מבטיח

החלטה מעניינת לא פחות מפיטוריו של פורסטל, היא הדרך בה החליט טים קוק לארגן מחדש את שדרת ההנהלה של אפל. במקום להחליף את סקוט במהנדס אחר, בחר קוק לחלק את תחומי האחריות של סגן הנשיא לשעבר בין שלושה בכירים אחרים: אדי קיו, האחראי על ניהול החנויות המקוונות של אפל, יתפוס פיקוד מעתה גם על סירי ופרויקט המפות. את מטלות ההנדסה והתכנון של iOS יתפוס קרייג פדריגי, שהיה אחראי עד כה רק על OS X הביתית, ואילו עיצוב הממשק וחוויית המשתמש הופקדו בידיו של ג'וני אייב.

 

זה האחרון הוא כנראה המינוי המעניין והמבטיח ביותר. גם גדולי מקטרגיה של אפל יודו כי החברה מצטיינת בעיצוב תעשייתי מרהיב בעבור כלל מוצריה, בחירה חסרת פשרות בחומרים איכותיים ותהליכי ייצור חדשניים. מה יקרה כאשר המעצב האחראי להישגים אלו יעסוק הן בעיצובו החיצוני של האייפון, כפי שעשה עד כה, והן בעיצוב מערכת ההפעלה של הטלפון? התוצאה המתבקשת היא אינטגרציה הדוקה עוד יותר בין חומרה ותוכנה, בהנחה כי אייב יצליח לעמוד באתגר. עד כה עוד לא אכזב אותנו.

 

גם ההחלטה על ניהול ריכוזי עבור שתי מערכות ההפעלה של אפל מסקרנת. עד היום הקפידה החברה על הפרדה בולטת בין המערכת הביתית והניידת, בניגוד גמור לכיוון אותו בחרה מיקרוסופט עם חלונות 8. האם עתה עלינו לצפות לשינוי המגמה, לקראת איחוד עתידי בין iOS ו-OS X? זוהי מילת המפתח בכל ההכרזה הזו: שינוי. שינוי תפקידים, שינוי גישה, מהפכה. הטלטלה הזו היא כנראה בדיוק מה שאפל זקוקה לו כרגע על מנת שתוכל להתמודד בשוק תחרותי מתמיד. יש לנו עכשיו סיבה אמיתית לצפות כי האייפון והאייפד הבאים יצליחו להפתיע.