מהומות במפעל פוקסקון שמייצר את מכשירי האייפון

יותר מאלפיים עובדי פוקסקון בסין פתחו במהומות, שהחלו על פי הדיווחים לאחר שמאבטח היכה עובד. פוקסקון: "הסיבות לאירוע נחקרות"

ממתינים בתור לאייפון 5 על יד חנות אפל בניו יורק
ממתינים בתור לאייפון 5 על יד חנות אפל בניו יורק | צילום: רויטרס

עובדי פוקסקון, יצרנית הרכיבים האלקטרוניים האחראית בין היתר על ייצור האייפון, פתחו אמש (א') במהומות במפעל החברה בסין. כוחות המשטרה נרחבים הגיעו למקום כדי להשתלט על קהל המתפרעים, שגרמו על פי הדיווחים לנזקים למפעל.

 

בעקבות התקרית פונו לבתי החולים כ-40 עובדים, ומספר עובדים נוספים נעצרו. עדיין לא ברור מה המניע לפתיחה במהומות, אולם האתר Engadget מדווח כי מעל לאלפיים איש היו מעורבים בתקרית. על פי כמה דיווחים, התקרית החלה לאחר שמאבטח במפעל היכה עובד. באתר הסיני Weibo.com פורסמו תמונות מהמהומות - אולם אלו נמחקו מאוחר יותר.

 

תגובת פוקסקון: "מדובר היה באלימות בין עובדים מקווי ייצור שונים, שהתעוררה במפעל פוקסקון בסין. המהומות הסתיימו כעת. אנו עדיין חוקרים את הסיבה לאירוע וכרגע ידוע כי מספר אנשים היו מעורבים". כמו כן, על פי החברה, המהומות החלו במגורי העובדים.

 

אף על פי שפוקסקון לא חשפה את המקור לתקרית, רבים סבורים כי המהומות התפרצו בעקבות תנאי העבודה במקום. הדיווחים על תנאי העבודה הקשים במפעל הסיני רווחים מזה זמן מה, ובראשית החודש פורסמה כתבה של עיתונאי סיני שעבד במפעל פוקסקון בסין במשך עשרה ימים ומתאר תנאים קשים מנשוא.

 

העיתונאי הסיני מאתר Shanghai Evening Post, דיווח כי במפעל מייצרים בין היתר את חלקו האחורי של אייפון 5. הוא טען בכתבת התחקיר כי תנאי המפעל דומים לתנאי עבודה בכפייה, ודיווח כי העבודה מתבצעת במשמרות ארוכות שנמשכות עד שעות הבוקר, העובדים ננזפים ללא הרף ומתגוררים במעונות מזוהמים.

הוול סטריט ג'ורנל מסר כי פוקסקון החליטה לסגור את המפעל למשך יממה על מנת להמשיך ולחקור את נסיבות המקרה. עוד נמסר, כי אפל אינה מגיבה לנושא ומפנה את בקשות התגובה ליצרנית הטאייוואנית.